Annons

Kajsa Kettil: Kajsa Kettil: Både snabba leveranser och slowshopping när framtidens kunder styr

Någons mormor sveper fram i fräsig kappa, en annans skolfröken i huvtröja och kavaj. Och ser man på, där går grannen catwalken fram och tillbaka i höstig jacka och keps. Helt oavsett modegraden på plaggen är de alla en del av en tydlig trend.
Kajsa KettilSkicka e-post
Publicerad 16 oktober 2017
Detta är en personligt skriven text i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Postnord satsar på kvälls- och lördagsleveranser för att möta kundernas efterfrågan.

Scenen utspelade sig en lördag för några veckor sedan i min hemstad. Det var modevisning på Stora torget, själva finalen på Ulricehamn fashion week som hade uppmärksammats genom en rad evenemang i butikerna. Modellerna bestod av helt vanliga invånare i blandade åldrar, så sannolikheten var hög att dagens flanörer hade en nära anhörig eller vän på scenen. Ännu troligare var det att besökarna kunde vinka till en rad bekanta. Utan att vara infödd ulricehamnare kunde även jag konstatera att över hälften av modellerna var kändisar.

En kort tid senare framför jobbdatorn: Ett av dagens pressmeddelanden kommer från Postnord, som bjuder in till sin årliga konferens E-handelsforum. Sedan några års hålls konferensen i Borås, och det var också här nyheten om utökade leveranser släpptes. Jag fick en pratstund med Postnords vd Anders Holm. Enligt Holm fanns det inget alternativ – bolaget var tvunget att utöka sin service för att leva upp till kundernas förväntningar. Hans presschef Per Ljungberg som stod bredvid och höll koll på oss flikade in en snärtig sammanfattning av e-handelns utveckling: ”Först skulle det vara billigt, sedan skulle utbudet växa och nu är det snabba leveranser som gäller.” Kortfattat innebär det att vi gillar att klicka hem våra varor, och när vi ha pekat på det vi vill ha kräver vi att få hem det så fort som möjligt.

Annons

Enligt HUI researchs återkommande rapport E-barometern växer e-handeln hela tiden. Det vi köper via nätet står för ökningen inom detaljhandeln, på bekostnad av den fysiska handeln.

Det för oss tillbaka till Stora torget i Ulricehamn. Sedan många år har stadens handlare oroat sig för framtiden, inte minst eftersom Ica maxi och några mindre butiker ska etablera sig vid motorvägsmotet. Tisdagens Ulricehamns Tidning tog upp olika aspekter av centrumhandeln, och handlarna själva verkar beredda att kavla upp ärmarna för att vinna fajten med konkurrenterna både på nätet och strax utanför centrumkärnan. De talade om att ta betalt för sin service, och att mindre, fysiska butiker kan erbjuda något genuint som e-handeln och köpcentrum saknar.

Till viss del handlar det om tid. Ibland är det helt enkelt smidigare att få hem grejorna med hjälp av ett knapptryck. Men blickar vi utanför handelns område ser vi att tid har blivit en lyxvara. Minns ni surdegsperioden? Pulled pork-flugan? Det som har jäst eller kokat under lång tid anses vara mer värt än några snabbstekta Mamma scan-köttbullar.

Förra veckan upplevde jag att rörelsen även finns inom modebranschen. I Skene träffade jag företagaren Anna Persson som arrangerar tjejkvällar med mat, dryck och shopping. Om Anna och hennes koncept kan ni läsa på onsdag när nästa nummer av bilagan 7H Affärer kommer.

Trenderna inom e-handeln och de fysiska butikerna är inte nya. Men de blir allt tydligare i takt med att aktörerna inser att de måste fokusera på det de gör bäst. Om nätbutikerna satsar på snabba leveranser och de fysiska handlarna på personlig service, långsiktiga relationer och upplevelser – tänk lyxig showshopping – då får kunderna det vi vill ha när vi vill ha det.

Eller som Postnords vd Anders Holm lite torrt konstaterade: marknaden styr.

Annons
Annons
Annons
Annons