Annons

Gina vill öppna dörren mot framtiden

20-årsjubilerande Gina tricot har haft en rätt guppig resa de senaste åren. Men med ny vd och ledning satsar man sedan i somras stenhårt på nätet – och kunderna.
Borås • Publicerad 17 september 2017
Magnus Månsson kom in som vd i Gina tricot i början av sommaren, medan Anna Appelqvist som varit med sedan bolaget startade fått en ny roll som ”brand director”.
Magnus Månsson kom in som vd i Gina tricot i början av sommaren, medan Anna Appelqvist som varit med sedan bolaget startade fått en ny roll som ”brand director”.

I lördagens BT berättade vi om hur modemärket startade och växte. Men hur är läget nu? De senaste åren har bjudit både positiva och negativa resultat – 2012, 2013 och 2015 visade boksluten röda siffror. Går man till fjolåret landade den ökande omsättning på cirka 2,1 miljarder medan resultat hamnade kring nollstrecket.

Sedan tidigt i somras är Magnus Månsson vd för företaget. Företaget har också fått en ny finanschef i Stefan Liljedahl, medan Anna Appelqvist sedan i våras fått en ny roll där hon gått från att vara inköps- och designchef till att bli ”brand director”, alltså ansvarig för varumärket.

Annons

BT träffade Magnus Månsson och Anna Appelqvist i veckan för att höra hur man tänker sig framtiden för det bolag som under 00-talet var en av svenskt näringslivs riktiga raketer.

– Mitt jobb är ju att förvalta det som Jörgen, Annette och Anna har byggt upp, säger Magnus Månsson och syftar på grundarfamiljen Appelqvist.

– Det sker samtidigt en jätteförändring i branschen där digitaliseringen ändrar konsumentbeteendet – hur våra kunder tänker och handlar. I detta måste vi ställa oss varför-frågan: Vad tillför vi på marknaden? Det gäller att paketera Ginas dna och lyft in det i nutid och framtid.

Och här har företaget sedan i somras satsat hårt på nätet.

– Vi har ökat försäljningen på nätet med 50 procent under sommaren fram till nu, säger Magnus Månsson.

Visserligen är det från en nivå där nätet står för en mindre del av omsättningen, men ökningen är alltså stark.

– Sedan sätter vi kunden mer i fokus, säger Anna Appelqvist

– Man kan ju säga att kunden alltid varit viktig, men ibland har logistik och andra saker fått spela en större roll. Nu är det ett ordentligt kundfokus.

I detta kundfokus gäller det inte bara att göra näthandeln mer tillgänglig för de kvinnor mellan 18-28 år som typiskt sett handlar hos Gina tricot. Det handlar också om att utveckla dagens fysiska försäljning med dryga 180 butiker.

– Vi försöker hitta en wow-faktor. Det kan handla om pop up-butiker – tillfälliga butiker – eller att man till exempel under Way out west inte bara sätter upp en klassisk logga utan skapar ett event, säger Magnus Månsson.

Annons

– Bakåt i tiden fyllde vi bara på butikerna med kläder, men idag kanske vi ska ha mindre kläder och fokusera på att skapa en upplevelse i butiken ihop med kunden. Och i marknadsföringen där vi satsar än mer aktivt på sociala medier går vi från en monolog till att interagera än mer med kunden, säger Anna Appelqvist.

Ett exempel på eventtänkande är de jubileumskampanjer man haft under september, till exempel med dj:s i butikerna. En sak är säker: fysisk handel håller på att förändras, konstaterar de båda Gina tricot-cheferna. Hänger man inte med kommer märket inte vara relevant i framtiden – i USA har flera stora köpcentrum fått lägga ned.

– Det enda jag som vd är kan tillföra i organisationen är energi och att få personalen att verkligen våga pröva saker. Det är inte jag utan de 1 900 medarbetare tillsammans det handlar om – och det finns en väldig energi, säger Magnus Månsson.

– Jag är ödmjuk inför uppgiften, tillägger han.

Hur det går? Det lära visa sig när nästa bokslut presenteras.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons