Från trasmattor till kläder för fest och arbetsliv – flera ben är del av framgång för Ekdahls
Annika Svensson och Gunilla Jarlenäs går och plockar bland kläderna i butiken och förbereder för dagen. Vid det här tillfället är det lugnt och tomt på besökare.
– Det är sällan kunderna bara trillar in, som det kanske gör i en butik i stan, men när de väl är här är de sugna på att handla, säger Annika Svensson.
Hon trygg med att kunderna dyker upp.
– Vi har kunder som åker från Småland och även från Borås. De har oftast planerat sitt besök och tar det lite som en utflykt när de kommer hit, säger hon.
Gunilla Jarlenäs har jobbat i butiken i 15 år och har följt kunder under många år.
– Vi har en väldigt trogen kundkrets som i sin tur tar med sig nya vänner. Det går lite i arv att handla här, säger hon.
En trappa ner pågår tryckning och packning av profilkläder och arbetskläder av egen design. Här finns också en egen sömmerska för provplagg och ett tvätteri. Arbetskläderna är numera den dominerande delen av verksamheten.
”Det är mode i arbetskläder och alla olika branscher har sina egna behov av funktion. Ett par snickarbyxor är inte bara snickarbyxor längre.”Marcus Ekdahl
– Det är mode i arbetskläder och alla olika branscher har sina egna behov av funktion. Det har varit en stor utveckling med tyger som har olika egenskaper. Ett par snickarbyxor är inte bara snickarbyxor längre, säger Marcus Ekdahl, företagets ägare.
I den egna kollektionen finns bland annat arbetsbyxor anpassade för gravida kvinnor. Att anpassa kläder efter kundens behov hör till.
– Vi är inte större än att vi behöver ta hand om våra kunder. Vi syr om och syr upp efter behov.
Att ha flera ben att stå på är en viktig faktor till att det går bra för Ekdahls. De sju anställda kan gå in och jobba där det behövs.
– Det finns en närhet mellan avdelningarna och vi kan stötta och backa upp varandra, säger Marcus Ekdahl.
Ekdahls har funnits sedan slutet av 1940-talet och det har hänt mycket genom åren. Längs ena väggen i butiken står några rejäla gamla resväskor. De är en del i hur Ingvar Ekdahl startade verksamheten efter andra världskriget. Hans barnbarn, Marcus Ekdahl berättar.
– Farfar började med att sälja partier med bland annat trasmattor i grannens uthus. Ganska snart gick han över till att resa runt till olika vårdinrättningar och sålde kläder, som han hade med sig i de här resväskorna, säger han.
Det ena gav det andra och efter en tid spred det sig att han hade lager med kläder i Länghem. På 1960-talet byggdes fastigheten där verksamheten är idag. Den är därefter utbyggd i flera omgångar.
I butiken såldes till en början främst herrkostymer och sina prisvärda kostymer var länge något som Ekdahls var känt för. Allt eftersom fick damkläderna mer plats men även barnkläder, skor och sängkläder fanns i sortimentet.
Herrkostymer säljs inte alls längre. I butiken dominerar numera damkläder.
På senare år har butiken lagt fokus på att synas i sociala medier. Den kontakten har och blev nyligen uppmärksammade av Stockholm Fashion District för sitt vakna sätt att kommunicera med kunderna digitalt.
– Det känns jätteroligt att vi blir uppmärksammade. En svårighet för en butik som funnits i många år är att nå ut med att utbudet har förändrats med tiden, säger Gunilla Jarlenäs.
Företaget har e-handel för arbetskläderna. Men någon nätbutik med försäljning av damkläder finns inte.
– Det är två helt olika sätt att driva verksamhet och konkurrensen är hård. Idag finns alla på nätet. Det kan vara ett val att inte finnas på nätet. Den personliga servicen är det vi konkurrerar med, säger Marcus Ekdahl.