Efter Guldnyckeln – Mecka prisas igen för kabeltröja
I centrum för kampanjen är de fiberkablar som kunden Nexans från Grimsås tillverkar. Av kablarna har man stickat en tröja som utsätts för tuffa tester i en film.
I våras belönades kampanjen med en bronsplats i den svenska reklamtävlingen Guldnyckeln i kategorin ”konsumtionsvaror och övriga tjänster”. På söndagskvällen var det dags igen. Mecka var en av fem nominerade i den internationella tävlingen Echo awards, och på plats vid prisutdelningen i New Orleans var copywritern Lasse Kampe och art directorn Neale Payling.
En nyfirad Lasse Kampe hittar snabbt orden när BT ringer och väcker honom vid 3.30-tiden lokal tid.
– Kampanjen är tvåa i världen, det är naturligtvis väldigt roligt. Det är ju alltid en anspänning när man lägger tid och resurser på att åka hela vägen hit, vi är jätteglada att det gav utdelning, säger han.
Men det är inte första gången Mecka får priset. Det har snarare blivit en vana, konstaterar Lasse Kampe och räknar upp fyra av de fem senaste åren som lyckosamma.
– När vi är nominerade åker vi över. Det är en stor tävling med stort genomslag. Dels är det bra att nätverka, och extra kul när man får pris. Jag är stolt över att Borås kan konkurrera på den här nivån.