Christer gick till ny chefstjänst i fordonsindustrin
Borås
Viskaforsbon Christer Rihs började fundera över sin framtid förra sommaren. Han jobbade då som chef på industrialiseringsenheten på Ericsson i Borås, där man jobbar mellan konstruktion och produktionen.
– Under sommaren 2016 släppte Ericsson sin halvårsrapport. Vd Hans Vestberg förklarade att man skulle dra igång ytterligare ett sparpaket, efter det paket vi redan arbetade med.
– Jag kände att det var svårt att motivera att hålla på och spara och spara. Du kanske kan ta ett par sådana år, men inte hela tiden.
Christer Rihs började se sig om efter möjliga arbetsgivare och branscher. Ett antal tidigare kollegor hade gått till det stora fordonssäkerhetsföretaget Autoliv i Vårgårda. Sedan kom Ericssons besked – man skar ned en stor del av styrkan i Borås. Och Christer blev en av de 446 som lämnade företaget.
– Jag slutade på Ericsson sista april och började på Autoliv 2 maj. Så det gick rätt snabbt.
På Autoliv jobbar han med liknande processer som inom Ericsson – han leder industrialiseringen av produkter inom aktiv säkerhet till fordon.
– Det handlar om radar och kameror. Jag är chef för en grupp med 23 personer i Vårgårda och Linköping. På Ericsson jobbade jag med en grupp med ett 15-tal testingenjörer, så det är en lite större grupp nu.
Och att det är en annan bransch än den gamla står klart.
– Den produkt vi jobbade med på Ericsson, mini-link, hade en ganska en ganska flat utveckling, det låg ganska konstant. På Autoliv befinner sig aktiv säkerhet i stark expansion – vi tittar hela tiden på om vi ska köpa in nya produktlinor. Här investerar man i kapacitet, på Ericsson handlade det mycket om att sänka kostnaderna. Jag söker också nya testingenjörer.
Så vad är skillnaden i övrigt?
– Det handlar om att lära sig nya processer och standarder. Sedan börjar man från början igen. Jag jobbade 26 år på Ericsson och hade ett kontaktnät och visste precis vem man skulle prata med. Det får man bygga upp igen.
– En skillnad mot Ericsson är att det är mer kundkontakt här – bilmärkena har mycket att säga till om när det gäller utvecklingen hos underleverantörerna.
Och socialt?
– Jag befinner mig i en situation i livet där det här bytet gick bra. Jag får pendla längre när jag nu jobbar i Vårgårda, men mina döttrar är 16 och 19 år, så det fungerar. De är inte i en ålder där man behöver att tänka på att skjutsa till fotbollsträningar och dylikt.
Han konstaterar att han möter flera av sina gamla kollegor hos sin nya arbetsgivare.
– Det var flera som börjat jobba hos Autoliv, både före och efter mig. Sedan pendlar en del till Göteborg och andra till elektronikföretag i Jönköping. Av det chefsled jag hörde till och där vi var fyra vars tjänster försvann har tre fått nya jobb och en söker tjänst i närområdet.
Med tanke på den längre pendlingen till Vårgårda har Christer Rihs investerat i en ny bil.
– Den har mycket aktiv säkerhet som verkligen fungerar bra. Det händer mycket inom detta område nu, det känns spännande att jobba med det.