Boråsföretag bränner tonvis med kläder
”Vi vill bygga ett företag som kan vara en del av lösningen, och se hållbarhet som en nyckel till att fortsätta vara konkurrenskraftiga.”
Men dem orden inledde Ellos vd Hans Ohlsson företagets hållbarhetsrapport 2016.
Samtidigt förbrände företaget runt tre ton oanvända kläder och skor samma år. Det avslöjar Uppdrag granskning i SVT.
Enligt Marita Björk, kommunikationschef på Ellos, står det som förbränns för en liten andel av den totala vikt som företaget köper in.
– Det handlar om 0,6 promille. Det är produkter som inte kan säljas eller skänkas eftersom de inte uppfyller våra krav på produktsäkerhet eller kemikalieinnehåll, säger hon till BT.
Den vanligaste orsaken till att kläder bränns är att det uppstått fukt och mögel under transporten, på grund av att kläderna inte har packats på rätt sätt, enligt Marita Björk.
– Sådana produkter kan man inte sälja till kund eller ge till välgörenhet, då de är hälsovådliga.
Det rör sig bland annat om tusentals sneakers, gummistövlar och bh:ar – som inte nämns i företagets hållbarhetsrapport för 2016. Enligt Marita Björk pågår nu diskussioner om att ta med klädförbränningen i årets rapport.
– Vi kan alltid förbättra oss, säger Marita Björk.
Ellos har ambitiösa hållbarhetsmål och uppger i sin hållbarhetsrapport att de vill bidra till en hållbar framtid genom att använda naturtillgångar mer effektivt och minimera den negativa åverkan deras verksamhet har på miljön.
Bara hittills i år har Ellos bränt 1 420 par jeans. Att producera den mängden jeans orsakar ett koldioxidutsläpp på cirka 13 ton och förbrukar 28 miljoner liter vatten. Dessutom tillkommer stora vattenföroreningar. Det är Borås energi som tar hand om förbränningen.
– Vi har givetvis som mål att inga produkter ska destrueras. Men det hade inte varit hållbart att sälja eller skänka produkter som är undermåliga och inte kommer till oss i det skick vi har bett om.
Boråsföretaget Fristads brände förra året ännu mer kläder, enligt Uppdrag granskning. Nästan fem ton kläder som kunderna inte längre vill ha för att de till exempel bytt logotyp, enligt företaget.
Programmet Uppdrag granskning sänds i SVT 1 och på SVT Play i kväll klockan 20.00.