Borås kan gynnas när Ellos stöps om
På tisdagen gick Ellos group ut med information om den kommande omorganisationen inom bolaget med större fokus på att utveckla e-handeln. Satsningen innebär att totalt 60 tjänster kan beröras. Hälften av dem finns inom kundtjänst i grannländerna Norge, Danmark och Finland. Dessa tjänster ser ut att försvinna. Samtidigt flyttas de kundtjänstrelaterade arbetsuppgifterna till huvudkontoret i Borås, där nyrekryteringar väntar. Det rör sig bland annat om finsk-, dansk- och norsktalande personer. Men någon traditionell kundtjänstavdelning blir det inte, berättar Ellos groups kommunikationschef Marita Björk.
– Det är för tidigt att säga exakt hur tjänsterna kommer att utformas. Vi kommer att satsa ännu mer på vår e-handel både i Sverige och i de nordiska länderna, men vi kommer att centralisera arbetet så att det blir mer effektivt när vi sitter på ett och samma ställe, säger hon.
Den andra hälften, 30 tjänster, som berörs av omorganisationen finns i dag i Borås. Personalen har informerats om läget, och förhandlingar har just inletts mellan fack och arbetsgivare. I slutet av september räknar Ellos med att ha ytterligare besked.
Hon poängterar att den kommande förändringen inte är någon isolerad händelse, utan en del av en längre omstöpning av bolaget. I våras lanserades en ny e-handelsplattform, och samtidigt bytte bolaget sina IT-system. Under året har även en rekryteringsprocess pågått, där flera personer på olika nyckelpositioner har anställts.
– Vi anställer mycket och det påverkar Borås positivt, säger Marita Björk.
Vilka slags tjänster rekryterar ni till framöver?
– Det är för tidigt att säga, men vi behöver ny typ av kompetens för att hantera digitaliseringen. Vi personaliserar kundupplevelsen och då behövs bland annat personer som kan hantera de digitala verktygen.