Hennes hår pryder världskändisar: ”Det är coolt, jag blir stolt”
Modeikonen Fredrik Robertsson är en av få män som måttbeställer handsydda kreationer från haute couture-husen i Paris. I helgen var det vernissage för en stor utställning med hans kläder på Textilmuseet i Borås. Det som visas upp är en extravagant och könsöverskridande estetik med kläder av modeskapare som Balenciaga, Jean-Paul Gaultier och Iris Van Herpen.
Och till några kreationerna då, en peruk av Sofia Bolander Laskar, som är född och uppvuxen i Månstad.
– Det är djungeltrumman som arbetat. Jag gjorde en peruk för Johan Ulveson för ”Bonusfamiljen” som Christer Lindarw älskade, så han frågade om jag inte kunde göra en peruk till After dark. Och sedan ringde Fredrik och sa att ”jag har fått dit nummer av Christer Lindarw, han säger att du är bäst på peruker”, säger Sofia Bolander Laskar.
Tidigare i veckan var hon tillsammans med sin syster Johanna Bolander på textilmuseet för att rigga perukerna som hon gjort till Fredrik Robertsson. Det är mer omständligt än vanligt att arbeta eftersom hon brutit hälen i ett felsteg. Hennes kryckor ligger på golvet intill arbetsbordet.
– Den här kronan är inte så samarbetsvillig, så vi sparade den till sist, vi ska sy fast den i peruken, säger hon.
Den svarta peruken med de stiliga vågorna och fuskpälskreationen ”A royal pain in the ass”, av modeskaparna Viktor och Rolf, bar Fredrik Robertsson under Elle-galan 2022. En annan av Sofias Marie Antoinette-inspirerade peruker bar han vid Dolce & Gabbanas 40-årsjubileum på Sicilien i våras.
Sofia har inte tidigare arbetat inom modeindustrin, och hon uppskattar att få ta ut svängarna tillsammans med Fredrik Robertsson, jämfört med filmindustrin som många gånger ska ha verklighetstrogna peruker.
Oftast arbetar hon med riktigt människohår, även om perukerna på så sätt blir mer ömtåliga och påverkas av både fukt och värme. Människohår reflekterar ljus på ett helt annat sätt. Syntethår är oftast högglansigt eller helt matt.
Det är ett pilligt hantverk som få i Sverige behärskar. När peruker för filmindustrin eller live-framträdanden som Fredriks görs, är det viktigt att det ska se helt äkta ut om du kommer nära.
– En peruk som den här tar kanske en månad att göra. En riktigt fin äkthårsperuk som är handknuten kostar uppemot 65 000 kronor.
Hon har sin ateljé i Sundbyberg, Solna, i en gammal rivningsbyggnad, där hon sitter med andra filmarbetare. Där jobbar hon med knut efter knut efter knut. Det handlar om att få detaljerna på plats för att det ska se äkta ut.
– Jag är frisör i botten och trivdes väldigt bra med det, men jag blev fort uttömd av den där sociala biten, det dränerade mig. Det finns ingenting som funkar så bra för mitt psyke och min kropp, att sitta med det här, timme ut och timme in. Jag kan lätt sitta och knyta åtta, nio timmar i sträck.
Oftast lyssnar hon på dokumentärer när hon jobbar, gärna krim-historier.
– Ha ha, det finns ju memes om kvinnor som sitter och lyssnar på poddar om seriemördare, där är jag. Jag vet inte varför, men jag knyter extra bra till det. Usch det är ju hemskt.
För Sofia är det extra roligt att utställningen som tidigare visats på Liljevalchs i Stockholm nu har kommit till hennes hemtrakter.
– Jag är så stolt över att få visa detta i Borås. Det är magiskt att det får ställas ut här.
Hon är född och uppvuxen i byn Korrebo. Efter frisörprogrammet på Almåsgymnasiet öppnade hon som 18-åring, tillsammans med en barndomskamrat, en salong i en nedlagd bank i Limmared. Salongen hette Chill´n Style.
– Lite skämskudde på det namnet, eller hur? Men det gick faktiskt väldigt bra, förutom att vi inte var några bra företagare på det på den tiden.
På bara några veckor hade de skaffat sig en kundkrets som gjorde att de hade flera månaders väntetid. De tvingades till och med säga nej till människor som ville klippa sig hos dem.
Nu vill hon tacka hon sina kunder från Limmared, Tranemo, Hulared, Dalstorp och Nittorp för att hon har kommit dit hon gjort.
– De var alla byggstenar på vägen till mitt kunnande. När vi öppnade i Limmared blev vi lite kända för att vi gjorde knasiga färger och knasiga klippningar, det var mycket asymmetriskt. Vi bangade inte för någonting, det gav efter ett tag ett anseende.
Tack var detta har Sofia tuffat på i samma spår, vågat drömma och vidareutvecklas. Efter några år i Limmared gick flyttlasset till Stockholm där hon utbildade sig till makeup-artist, och efter en tid även till perukmakare. Det var inte bara enkelt.
– Jag grinade ganska mycket i början. Stockholm är en ganska kall stad. Sedan vänjer man sig, och idag trivs jag ganska bra, även om jag längtar hem till Månstad massor.
Så småningom fick hon en praktikplats hos en maskör på SVT och på den vägen är det. Nu jobbar hon inom filmbranschen både nationellt och internationellt. Hon har permanentat Magnus Kreppers hår på ett fjäll i Sverige, hon gjorde Gustaf Skarsgårds peruk till ”Utvandrarna” och en peruk till Alexandra Rapaport för ”Gåsmamman”. Pernilla August, Marianne Mörck och Robert Gustafsson är andra hon jobbat med. Även Lisa Rinna har burit en av Sofias peruker och nu får hon allt fler jobb för den internationella filmscenen.
– Jag var på Island och tillverkade två peruker för Nicolaj Coster-Waldau. De gör en storslagen historisk teve-serie, ett drama om Wilhelm Erövraren.
Oftast blir hon dock mer starstruck av kreatörerna som jobbar i film-teamen. Där utbyts idéer och man stöttar varandra. Sofia hyllar dem som gett henne kunskaper på vägen, som hennes lärare på Almåsgymnasiet, Sirpa Koivisto.
– Jag förstår i efterhand att det var en oerhört gedigen frisörutbildning vi fick på den tiden. Det är jag otroligt tacksam över.
Även frisören på Salong Kalufs i Limmared, Ulla Kjellberg, som aldrig såg de unga flickorna som konkurrenter utan istället bara gav kärlek och kunskaper. Mona Tellström Bergh, perukmakare på SVT, är en annan kvinna som har varit oerhört betydelsefull.
– De här kvinnorna är lite soulmates även om de inte har träffat varandra. De liksom ”jag sitter på en kunskap och den ska du få av mig. Jag hoppas att du passar den vidare när det är din tur”.
Det vi ser på teve och film är många gånger en illusion, påpekar Sofia. Hon ser också hur skådespelarna hämtar kraft ur perukerna när de ska gå in i sina roller.
– Det går väldigt fort att förändra en människa med en peruk. I filmvärlden måste du måste få det att se effortless ut. Det ska se ut som att ”jag vaknade upp så här”. Det ska jag ärligt säga att det kan vara lite klurigt, det är enklare att göra det prydligt.
Sofa Bolander Laskar räknar med att det idag finns max en handfull perukmakare i Sverige i hennes kaliber.
– Det är det jag tycker är lite häftigt, att man kan börja i lilla Månstad och sedan en dag få sätta en peruk på Jaime Lannister. Jag blir stolt, det är coolt. Jag pratar inte så mycket om detta. Det här är första gången som jag berättar vad jag gör.
Utställningen ”Klänningen gör mannen” är curerad av Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson och under lördagen är modeikonen på plats i Borås för ett samtal tillsammans med couture-kreatörerna Bea Szenfeld och Sandra Backlund under vernissagen.
Vad händer härnäst i Sofia Bolander Laskars liv?
– På måndag kommer jag att sitta och attackknyta på en peruk, det är vrålhemligt än så länge, men det är min första amerikanska långfilm. Mer än så kan jag inte säga, men det är så spännande. Jag kunde inte tacka nej till detta.
En och en halv vecka har hon på sig.
Sofia Bolander Laskar
Ålder: 38 år.
Familj: Maken Tim Laskar och en dotter på tre år.
Gör: Perukmakare och maskör.
Från: Uppvuxen i byn Korrebo i Månstad. Bor i Sundbyberg.
Utbildning: Frisörprogrammet Almåsgymnasiet i Borås, maskörutbildning i Stockholm, gesällbrev i perukmakeri.
Klänningen gör mannen. Haute couture – en ny era
• Visas på Textilmuseet i Borås. Vernissage lördagen den 12 oktober.
• Modeikonen Fredrik Robertsson är en av få män i världen som måttbeställer handsydda kreationer från haute couture-husen i Paris. Utställningen bygger på hans unika samling av spektakulära plagg.
• Bland modeskaparna märks Alexis Mabille, Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, Jean Paul Gaultier, Iris van Herpen, Schiaparelli, Valentino, Viktor & Rolf och Vivienne Westwood.
• Med sin iögonfallande och könsöverskridande stil har Fredrik Robertsson blivit en stilförebild på den internationella modescenen – i en tid feminint kodade plagg har flyttat fram positionen i herrgarderoben.
• Fredrik Robertsson säger själv inför utställningen: ”Jag har alltid känt mig begränsad av traditionella herrkläder. Jag tycker om extravagans och dekadens. Volym, färger, former, avantgarde – kreationer som inte skapas för oss män på samma sätt som för kvinnor.”
• ”Klänningen gör mannen” är curerad av Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson och har tidigare visats på Liljevalchs+ . Visas på Textilmuseet till och med 24 augusti 2025.