Annons

Varför vill ni gömma undan särskolans elever?

Det finns planer på att låta särskolans elever gå på Ätradalsskolan. Varför, frågar sig Barbro Boger. Har inte samhällets syn på människor med särskilda behov utvecklats? Särskolans elever ska inte gömmas undan.
Debatt • Publicerad 10 november 2020
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Särskolans elever ska synas överallt och på så många skolor som möjligt. De ska vara en del av vårt samhälle, skriver Barbro Boger.
Särskolans elever ska synas överallt och på så många skolor som möjligt. De ska vara en del av vårt samhälle, skriver Barbro Boger.Foto: Alexander Olivera/TT

Kompetenscentrum för särskolan i Ulricehamn eller i en F–9-skola i Timmele? Det har kommit till vår kännedom att det finns planer på att skapa ett kompetenscentrum för särskolan.Och det finns planer på att förlägga det till Ätradalsskolan i Timmele.

Jag började arbeta på särskolan i Ulricehamn 1970. Särskolan låg då i Vist skola, som låg ungefär där Ica Maxi ligger i dag. Alla elever fick åka taxi dit. Det var två särskoleklasser med nio elever i varje klass. Inga elevassistenter. En årskurs 3-klass kördes dit ut i buss. Vi hade inte en gemensam skolgård och inte gemensamma raster med årskurs 3.

Annons

1972 fick särskolan komma in till Bogesundsskolan, och vi blev integrerade med grundskolans 1–6-klasser. Det var ett lyft för både elever och lärare på grundskolan och särskolan.

”Vi i Sverige har kämpat länge för att komma dit där vi är i dag.”

Varför föreslås särskolan på nytt utlokaliseras? Har inte samhällets syn på människor med särskilda behov utvecklats och tagit till vara på de erfarenheter och den pedagogik vi fått på de här nästan 50 åren? Integration och inkludering i stället för segregering?

Särskolans elever ska synas överallt och på så många skolor som möjligt. De ska vara en del av vårt samhälle. De ska enkelt kunna ta sig till skolan, simhallen, Lassalyckan och FUB:s aktiviteter. De ska enkelt kunna ta sig till affärerna i stadens centrum, för att träna sig inför sitt vuxenliv. Taxiresor är inte gratis.

Målet för våra elever är att de ska kunna få ett likvärdigt vuxenliv. Arbete, boende och fritid på så lika villkor som det är möjligt utifrån var och ens förutsättningar. Deras skoltid ska förbereda dem för det.

För att uppnå detta, måste de ges möjlighet att känna sig delaktiga i samhället och kunna ta del av allt som finns. Det är deras rättighet. Inte återigen placeras i en skola på landet långt ifrån affärer, simhall och friluftsaktiviteter som på 1960- och 1970- talet.

De elever som kan, ska ges möjlighet att delta i grundskolans lektioner och vara individintegrerade. Särskolans pedagogik kan också bevattna grundskolans lärare och tvärtom.

Vi i Sverige har kämpat länge för att komma dit där vi är i dag, när det gäller en likvärdig utbildning och möjligheten till ett likvärdigt liv för alla.

Ekonomin ska inte få styra. Särskolan ska inte flyttas till en skola ”som blir över”. Ätradalsskolan har nu väktare som patrullerar för att hålla ordning. Är det en miljö vi vill vistas i med särskolans elever? Nej tack!

Planeringen för de nya skolorna i centralorten ska innefatta även särskolan. Våra elever har samma rättigheter som alla andra att få en så stimulerande skoltid som möjligt.

Särskolans elever ska inte ”gömmas undan” igen år 2020

Barbro Boger, speciallärare på Lärvux

Annons
Annons
Annons
Annons