Svar från kommunen: Väl genomtänkt kring skolavslutningarna
Alla vi anställda i grundskolan vill att skolavslutningen ska bli en fin upplevelse. Först och främst vill vi att det ska bli det för barnens/elevernas skull. Men självklart, så långt det är möjligt, även en fin upplevelse för oss alla andra vuxna. Det är ju därför sånger tränas in, klassrum, kyrksalar och skolgård pyntas, picknickkorgen packas, och man klär upp sig för fest. Rektor, lärare och all personal på skolan vet att det går att ordna. Men det innebär att det ibland blir avslutningar på lite olika sätt. Kanske inte riktigt som en själv tänkt sig det. Kanske inte samma tänkt, utan genomtänkt från skolans håll.
En stor mängd faktorer och hänsyn måste beaktas när man ska planera en skolavslutning för alla elevers bästa. Rektor behöver göra en professionell bedömning om hur man på bästa sätt ska ordna en avslutning som har fokus på elevens upplevelse av och möjlighet att genomföra skolavslutningen. Hur gärna alla andra än tycker, har en åsikt om hur och vad skolavslutningen ska vara, så står ändå till sist ett faktum klart: det är elevens avslutning, en sista dag i sin utbildning detta läsår, som måste få stå i centrum.
Skolavslutningen är en viktig händelse under skolåret – något som också märks av de insändare och artiklar som publicerats här i UT den senaste tiden. Diskussionerna som hålls hemma vid köksbordet eller i fikarummet på arbetsplatsen om hur och vad man ska göra, baseras på de olika erfarenheterna vi alla har av att få vara med på denna höjdpunkt; avslutningen på läsåret, starten på sommarlovet.
”Rektor behöver göra en professionell bedömning om hur man på bästa sätt ska ordna en avslutning som har fokus på elevens upplevelse av och möjlighet att genomföra skolavslutningen.”
För rektor, för personal anställd i skolan, för oss som arbetar med elevernas utbildning som helhet, ligger däremot fokus på att få till en skolavslutning som blir bra för alla elever, utifrån det komplexa uppdrag vi har enligt skollag och styrdokument. Att kompensera för olika förutsättningar är något vi ska göra, inte bara i undervisningen utan även inom ramen för utbildningen, det vill säga allt det andra vi gör utöver undervisningen, exempelvis skolavslutningar. Det kan vi inte välja bort, från eller till.
Mina egna skolavslutningar bär jag med mig i ett vackert minne. De var bra då. Och så tänker jag som så, att det blir säkerligen bra nu med. Ett skolår till ända. Tänk vad fint det blev ändå!
Per Röjfors, verksamhetschef grundskolan, Ulricehamns kommun