Annons

Stökiga elever måste möta konsekvenser

En svår grupp att hantera är de utåtagerande eleverna, ofta killar, som ställer till med bråk, hotar omgivningen och står för en stor del av den otrygghet som upplevs på våra skolor, påpekar Niclas Sunding.
Debatt • Publicerad 5 juni 2021
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Att skapa en så kallad resursskola för utåtagerande elever skulle gynna alla och även vara en kraftfull signal till dem som befinner sig i farozonen, skriver Niclas Sunding.
Att skapa en så kallad resursskola för utåtagerande elever skulle gynna alla och även vara en kraftfull signal till dem som befinner sig i farozonen, skriver Niclas Sunding.Foto: JESSICA GOW / TT

Vi har ett flertal gånger fått läsa i UT om elever med funktionsvariationer som inte får det stöd de behöver för att klara sin skolgång. Bråken på Ätradalsskolan fortsätter, polis har fått kallats dit ett par gånger. Det har varit så problematiskt att väktarbevakning har satts in under skoltid.

Många vårdnadshavare känner otrygghet att behöva skicka sina barn till skolan. Elever känner en stor otrygghet i skolan. Det råder ingen tvekan om att flexgrupperna inte räcker till för att bryta den negativa trenden i Ulricehamns skolor.

Annons

Sverigedemokraterna har presenterat en lösning, en resursskola. Att skapa en så kallad resursskola för utåtagerande elever skulle gynna alla och även vara en kraftfull signal till dem som befinner sig i farozonen. I en resursskola skulle dessa elever få möjligheten att få extra stöd och anpassningar.

”I dag saknas kraftfulla verktyg att hantera denna elevgrupp på ett effektivt sätt.”

Det är också en flexibel lösning som kan pågå från enstaka dagar till längre perioder vid behov. En svår grupp att hantera är de utåtagerande eleverna, ofta killar, som ställer till med bråk, hotar omgivningen och står för en stor del av den otrygghet som upplevs på våra skolor, både i klassrummet, i korridorer och andra utrymmen.

I dag saknas kraftfulla verktyg att hantera denna elevgrupp på ett effektivt sätt. Resursskolan skall vara placerad så att eleverna inte kan ta sig till sin ordinarie skola på en rast och på så sätt skapa oro/otrygghet på sin ordinarie skola. Resursskolan ska inte ses som en bestraffning, utan som ett verktyg så att eleven kan bryta det destruktiva beteendet.

Flexgrupperna ska då användas till elever med funktionsvariationer för att ge dessa elever den hjälp och stöttning de behöver för att klara av sin skolgång. Lärarna gör ett underbart arbete, men de får ju inte rätt verktyg och förutsättningar.

Tyvärr så visar det sig återigen att Centerpartiet och Nya Ulricehamn lägger fokus på helt fel saker. Det är dags för dem att visa handlingskraft om de vill vända den negativa utvecklingen i Ulricehamns skolor.

Om Centerpartiet och Nya Ulricehamn anser att de har gjort allt de kan för att vända denna negativa spiral så måste ju felet ligga någon annanstans, och då måste vi nog göra en omorganisation inom sektor lärande.

Niclas Sunding, ordförande/gruppledare, Sverigedemokraterna Ulricehamn

Annons
Annons
Annons
Annons