Stärk Allmänna reklamationsnämnden för konsumentens bästa
Allmänna reklamationsnämnden avgör tvister där kundföretag ej kommit överens kostnadsfritt.
Tyvärr är det så att nämndens utslag endast är en rekommendation och företaget som fällts är inte bundet att följa utslaget.
Vill kunden ha ”utdömda” pengar får han vända sig till tingsrätten och stämma företaget.
Vid sådana förhandlingar försöker domaren förlika parterna vilket i de flesta fall innebär att kundföretag möts på halva vägen.
Domarna tycker det är bra och bekvämt för då slipper de formulera domar men för kunden som vunnit i ARN är det inte så roligt.
I många fall betyder det att kunden förlorar betydande belopp.
”Om man skulle införa ett sådant system i Sverige skulle det trilskande företaget inte ha möjlighet att överklaga.”
Visserligen innebär det att det trilskande företaget hamnar på ”svarta listan” men det är trots allt en begränsad krets som läser den och minnet är kort.
I stället borde man införa den modell man har i Norge där kunden, om företaget vägrar betala, kan vända sig till kronofogden direkt och som då driver in pengarna.
I Norge är nämligen motsvarigheten till ARN:s utslag en så kallad exekutionstitel.
Om man skulle införa ett sådant system i Sverige skulle det trilskande företaget inte ha möjlighet att överklaga och på det sättet äventyra kundens rätt till de pengar ARN ”dömt ut”.
ARN:s prövningar är mycket noggrant gjorda och ARN har, i motsats till de allmänna domstolarna, tillgång till expertis på respektive område.
M. B.