GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Omöjligt att få en tid hos Närhälsan

Skall vi belasta jourcentralen och akuten för att vårdcentralen i Ulricehamn inte kan utföra sitt uppdrag, frågar sig signaturen Lars.
Insändare • Publicerad 1 juni 2021 • Uppdaterad 1 juni 2021
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Har man tur att komma fram så blir man först ifrågasatt om varför man ringer, för att sedan få reda på att det inte finns några lediga tider, skriver insändaren.
Har man tur att komma fram så blir man först ifrågasatt om varför man ringer, för att sedan få reda på att det inte finns några lediga tider, skriver insändaren.
Foto: Christer Seldevall

När man söker kontakt med Närhälsan så skall man ringa och få en tid för att för att sedan bli uppringd. Hänger man inte på låset klockan 8 så är tiderna för dagen slut och man får göra ett nytt försök dagen efter.

Har man tur att komma fram så blir man först ifrågasatt om varför man ringer, för att sedan få reda på att det inte finns några lediga tider, utan man skall vända sig till 1177 efter klockan 16 och boka en jourtid.

”Hade ett privat bolag bemött sina kunder på samma sätt så hade det inte överlevt länge.”

Är detta på riktigt, att ringa 1177 och boka en jourtid? Skall vi belasta jourcentralen och akuten för att vårdcentralen i Ulricehamn inte kan utföra sitt uppdrag? Man kan ju tycka att vårdcentralen är till för invånarna och inte att invånarna är till för vårdcentralen. Men så verkar inte vara fallet.

Denna upplevelse är tyvärr inte en engångsföreteelse, utan det är samma sak varje gång som man önskar komma i kontakt med Närhälsan. Varför har vi ens en vårdcentral i Ulricehamn? Hade ett privat bolag bemött sina kunder på samma sätt så hade det inte överlevt länge. Tur att man inte har behov av att kontakta vården så ofta. Jag bävar för att bli äldre i Ulricehamn

Lars

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Läs mer