GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Lärarna behöver rätt förutsättningar

Varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning, anser Lärarnas riksförbund.
Debatt • Publicerad tisdag 07:00
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta, påpekar skribenterna.
Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta, påpekar skribenterna.
Foto: Alexander Olivera/TT

I dag firar vi skolans dag, en dag som instiftats av Lärarnas riksförbund för att lyfta fram skolan och de fantastiska insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare. Men det är också en dag då vi påminner ansvariga politiker om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina viktiga uppdrag.

Nyligen har Sveriges största arbetsplats, med över 1,1 miljon personer med eleverna på plats, dragit igång verksamheten. Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta. När vi ser tillbaka på hur coronapandemin drabbat hela det svenska samhället – och särskilt skolan – så är skolans kunskapsuppdrag och lärarnas betydelse för detta tydligare än någonsin. Lärare behöver dock rätt förutsättningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta.

Vi åläggs dessutom mycket annat än att undervisa. Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. Istället stressar de utökade dokumentationskraven och många överväger att sluta som lärare. Det är viktigt att göra yrket attraktivt, hållbart och utvecklande genom hela yrkeslivet.

”Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen.”

Detta är helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rätt till. Men varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning.

Det Lärarnas riksförbund i Ulricehamns kommun särskilt vill lyfta fram i dag är:

• Att lärare får mer tid till förberedelser och uppföljning sin undervisning.

• Behovet av kompetensutveckling för lärarna inom deras respektive ämnen;

• Mer resurser behövs så att klasser och grupper kan bli mindre. Små klasser och möjlighet att dela upp klassen är extra viktigt under lågstadiet.

• Att resurser för speciallärare används för att tidigt kunna stötta elever med behov.

Skolan behöver huvudmän som faktiskt förstår sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lärare möjligheter att göra sitt jobb. Våra skolansvariga kommunpolitiker måste inse allvaret. Låt skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker – nu!

Åsa Fahlén, förbundsordförande, Lärarnas riksförbund

Eva Rönnestad, föreningsombud, Lärarnas riksförbund, Ulricehamns kommun

Niclas Walmborg, bitr. föreningsombud, Lärarnas riksförbund, Ulricehamns kommun

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.