Annons

Kristdemokraterna: Gör parkeringsplatserna bredare

Parkeringsrutornas mått är anpassade efter bilarnas bredd på 1960- och 70-talen. Men bilarna är 14 centimeter bredare i dag än då, enligt Kristdemokraternas uträkningar. (KD) i Ulricehamn vill att reglerna för parkeringsplatsernas mått görs om.
Insändare • Publicerad 6 september 2022
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den normala bredden för p-platser bör sättas till 2 650 mm, skriver Kristdemokraterna i Ulricehamn.
Den normala bredden för p-platser bör sättas till 2 650 mm, skriver Kristdemokraterna i Ulricehamn.Foto: Pernilla Rudenwall

I de flesta svenska städer finns det parkeringsrutor som har en storlek beslutad av Gatukontoret, Trafiknämnden eller vad man må kalla sig. Förutom måtten på parkeringsrutorna så finns också krav på antalet parkeringsplatser för kontor, stormarknader med mera.

En normal parkeringsruta har måtten 2 500 mm x 5 000 mm, vilket är samma mått som förvaltningen beslutat om i Ulricehamns kommun. Det företag som äger fastigheten har dock möjlighet att i vissa fall ansöka om dispens från storleken på parkeringsrutorna och då begära att kravet sänks till 2 300 mm x 5 000 mm.

Annons

Kraven för parkeringsrutor och deras storlek kom till någon gång på 1950- eller 60-talen och därefter har vår kommun, precis som de flesta andra, enbart rutinmässigt sett till att kraven följs. I de flesta kommuner överensstämmer kraven med de krav man har för garage för privatpersoner som önskar bygglov för sådana.

På 1970 – talet var en vanlig familjebil en Volvo 145 Den hade ungefär samma mått som sina konkurrenter, vilka ungefär hade måtten b = 1710 mm x l = 4 640 mm x h = 1 450 mm.

En normal familjebil idag kan vara en VW Passat, En Volvo V 60 eller en Opel Signum. Om vi jämför med en Volvo V 60 så har dagens modell måtten b = 1 850 mm. L = 4 778 mm och höjd = 1 437 mm.

Den senare är således 140 mm bredare, 138 mm längre och 13 mm högre! Man kan även uttrycka det som att Volvos familjebil har ökat i storlek på följande vis b 8,1 % l 3,1 % och h 1 %

”På sjuttiotalet hade förare och passagerare 395 mm utrymme på båda sidor till att öppna dörren och ta sig ur bilen. Förutsatt att föraren hade placerat bilen exakt i mitten av parkeringsrutan. Idag har de 325 mm.”

Även de så kallade ”småbilarna” som förekommer har blivit större och då framför allt bredare. Som tydligt framgår, så är det bredden på bilarna som är problemet.

På sjuttiotalet hade förare och passagerare 395 mm utrymme på båda sidor till att öppna dörren och ta sig ur bilen. Förutsatt att föraren hade placerat bilen exakt i mitten av parkeringsrutan. I dag har de 325 mm.

För att ge samma utrymme att komma in i, eller ur bilen av idag, så behöver parkeringsrutan vara minst 2 640 mm bred.

Problemet med de allt för smala parkeringsrutorna i förhållande till bilarnas bredd är att de driver upp kostnaden kraftigt för såväl bilägare som för försäkringsbolag på grund av de parkeringsskador som ökar i antal mer eller mindre varje år.

Antalet parkeringsskador ökar och att återställa en dörr som fått en buckla och en lackskada kostar stora pengar för försäkringsbolagen och för försäkringstagarna som måste stå för självrisken. Och för dem som av privatekonomiska skäl har valt halvförsäkring, kan det bli oerhört dyrt.

Vi vill därför inom Kristdemokraterna i Ulricehamn att reglerna om hur en parkeringsplats skall vara utformad i Ulricehamns kommun görs om. Vi tycker inte att någon dispens som gör en P-plats så smal som 2 300 mm är vettig i dagens Sverige. Men viktigare är att vi vill ändra reglerna för P-platser vid ny, om eller tillbyggnad så att den normala bredden i stället sätts till 2 650 mm. Gör man det, så kan man möjligen acceptera dispenser i undantagsfall, ned till 2 500 mm.

Annons

Att vi kommer att behöva fler parkeringsplatser i centralorten råder det väl inget tvivel om. Men de bör vara tänkta för nutidens fordon och inte för bilar från 1960-talet

Staffan Engblom

Kristdemokraterna i Ulricehamn

Annons
Annons
Annons
Annons