Kommunen svarar: Vi informerar kontinuerligt om reglerna för häckar
Svar på insändare ”Vi blev ledsna och arga över brevet om bristande underhåll av våra trädgårdar” som publicerades i UT 25 maj.
Tack för era synpunkter. Vi håller med om att det bästa är att gå ut med förebyggande information. Därför försöker vi informera kontinuerligt till fastighetsägare i dessa frågor – vi har exempelvis informerat om hur man ska klippa sina häckar via våra sociala medier, på vår hemsida och även i Ulricehamns Tidning.
”Vi behöver bli bättre på att anpassa informationen till dem som får den och tänka på hur den kan uppfattas.”
2019 fick vi in många anmälningar om häckar som skymmer sikten vid korsningar och vägar, men det är först nu vi haft möjlighet att handlägga dessa anmälningar. Till de fastighetsägare som berörs har vi skickat information om att vi nu har startat ett tillsynsärende. Vi berättade vad ärendet handlar om och hur vi kommer att utreda det. I brevet informerade vi också om möjligheten för fastighetsägaren att rätta till problemet för att undvika föreläggande samt att man kan vara med på ett platsbesök tillsammans med oss. En vecka senare skickade vi sedan vår bedömning i ärendet. Där förklarade vi vad vi har utrett, vad vi har kommit fram till och vad man kan göra för att åtgärda den eventuella bristen.
Vi tar till oss kritiken om hur vi har formulerat oss i våra brev. Vi behöver bli bättre på att anpassa informationen till dem som får den och tänka på hur den kan uppfattas. Vi ber om ursäkt till den eller dem som tagit illa vid sig av hur vi formulerat oss.
Joanna Miklos-Svan,
miljö- och byggchef, Ulricehamns kommun