Henrik Erickson: Henrik Erickson: Ulricehamn kommer inte till skott – och det kommer att straffa sig
Det har under flera år pratats om ett stort kommande investeringsbehov i Ulricehamns kommun. Den senaste siffran, som går att läsa i kommunens nyss släppta årsredovisning, landar på 1,5 miljarder kronor för projekt som är planerade.
Summan för investeringar i framför allt nya kommunala byggnader har byggts på år efter år. Nya saker tillkommer förstås på listan men att summan ständigt ökar beror mest på att väldigt få projekt försvinner från listan. Ulricehamns kommer inte till skott.
Som ett exempel går det att dyka in i kommunens budget för 2019 som också innehöll en investeringsplan för åren 2020 och 2021. Bland totala investeringar på en miljard kronor finns flera hundra miljoner i planerade investeringar i bland annat ny grundskola, ny högstadieskola, ny sim- och sporthall, nytt stadsbibliotek, nytt äldreboende och ny förskola i Gällstad och nya förvaltningslokaler för att ersätta bland annat nämndhuset. De flesta av de här investeringarna skulle varit tagna när 2021 gick över i 2022. Så var i alla fall planen, då.
Som synes i uppräkningen av projekt ovan så har inget av de stora byggprojekten ens påbörjats. Det har gjorts åt mycket pengar på att planera ett bibliotek och det har tagits beslut om en ny grundskola i Stadsskogen. Vi vet också att det ska byggas två nya högstadieskolor i centralorten, men inte var. I övrigt står vi faktiskt i exakt samma läge som i ingången till 2019. Det är för dåligt.
Tyvärr är det inte bara kommunens egna byggnader som står på vänt. Det finns ett hårt tryck på villatomter i kommunen men förutom Bergsäter finns inget på gång. Brunnsnäs är en av få reella möjligheter på sikt.
Vad är det som hänt i Ulricehamn? Varför får vi inte längre saker ur händerna?
I ingressen ovan finns några tafatta försök till förklaringar. Ulricehamn har i snart fyra år haft ett politiskt minoritetsstyre med C och NU i förarsätet. Det finns inbyggt i minoritetskonceptet att det blir svårare att komma till snabba beslut och i några av fallen som räknats upp ovan så är det politisk långbänk som gäller.
”Ulricehamns politiska ledning behöver ta ett krafttag kring kommunens större projekt och få till ett flöde med snabbare beslut och en process där prioriterade projekt får en gräddfil och kommer igång.”Henrik Erickson, chefredaktör
Där det inte tar lång tid i politiken så tar det lång tid hos förvaltningen. Detaljplaner, förslag till skolplaceringar och omständigheter kring biblioteket mals i långsamma kvarnar hos en enhet påverkad av personalbrist och stor personalomsättning. Några stora politiska initiativ till en snabbare process eller omprioriteringar har inte synts till. En beslutad förstärkning av Miljö och bygg har inte gett resultat, än i alla fall.
När mångmiljonprojekten samlas på hög uppstår risker. En ögonbrynshöjare var till exempel ett litet beslut i slutet av förra året där det sköts till tio miljoner kronor till en fullstor idrottshall med läktare vid den nya grundskolan som planeras i Stadsskogen. Det behövs säkert en till idrottshall med läktare i Ulricehamn men hur vet vi att den ligger bäst just vid stadsgränsen i Stadsskogen innan vi vet var nya högstadieskolor och en ny sim- och sporthall ska ligga?
Ulricehamns politiska ledning behöver ta ett krafttag kring kommunens större projekt och få till ett flöde med snabbare beslut och en process där prioriterade projekt får en gräddfil och kommer igång. Om inte så finns en uppenbar risk att våra skattepengar används till både onödig omplanering och, i värsta fall, rena felinvesteringar.