Henrik Erickson: Henrik Erickson: Alla under 25 läser UT gratis kommande halvår
Det blir allt mer populärt att läsa tidningen digitalt. För UT:s del märktes det med tydlighet under den nyhetsintensiva veckan som föregick denna.
På tisdagskvällen när det brann i Ulricehamns centrum hade UT 105 000 artikelläsningar på ut.se. Dagen efter branden, under onsdagen, lästes våra artiklar 95 000 gånger. Det är närmast hisnande siffror och rekord i tidningens historia.
Självklart finns det ett stort sug efter att följa den här typen av stora och dramatiska händelser i realtid. Trots att många privatpersoner filmade och postade inlägg i sociala medier från branden märkte vi tydligt att UT snabbt blev navet för information. Ett aktivt arbete med att i rörlig bild visa brandförloppet, få fram drönarbilder som visade branden ovanifrån och att göra nyhetsvinklar med fastighetsägare och drabbade redan under brandkvällen bidrog till den fina läsningen.
En av sju UT-prenumeranter läser idag tidningen enbart i digital form. Dessa har valt bort papperstidningen av olika skäl. Av alla UT:s prenumeranter är det mellan 50 och 60 procent som varje månad loggar in och läser tidningens nyhetsmaterial i digital form. Båda de här kategorierna ökar år från år.
I samband med branden var en annan sak än den massiva läsningen tydlig. Det här var en nyhet som intresserade och engagerade Ulricehamn yngre befolkning. Att ungdomar och unga vuxna inte har kommunens politiska liv eller andra traditionella lokaltidningsnyheter som sitt största intresse går att förstå. Ännu mer förståeligt är att ungdomarna knappast skulle erkänna det, även om intresset fanns.
Och grejen är – intresse finns för mycket av det som vi på UT gör. Inte bara stora bränder.
Det är lätt att tro att den digitala utvecklingen här spelar de yngre nyhetsläsarna i händerna. Tyvärr är det precis tvärtom och det är här vi återkommer till de lördagsmysande tonårsföräldrarna.
För 15 år sedan, när 90 procent av hushållen i Ulricehamn hade en UT på köksbordet, så exponerades även tonåringarna för tidningen. Någon gång i veckan fastnade de säkert vid en bild på förstasidan, eller hittade en nyhetsrubrik om knark och bråk på skolan där de själva går. De visuella intrycken ledde till att tidningssida bläddrades fram och sakta skapades en relation till UT.
”Ge den moderna lokaltidningen en chans – och se vad vi erbjuder digitalt, dygnet runt sju dagar i veckan.”Henrik Erickson, chefredaktör
När allt fler läser tidningen digitalt så minskar exponeringsytan mot Ulricehamns unga. Det är nämligen få 17-åringar som kryper ned med sina föräldrar i dubbelsängen och läser Ipad.
I år är det valår och många unga ska rösta för första gången. Inför och över valet gör UT nu en unik satsning på att uppmuntra digital läsning av tidningens nyheter. Från och med idag den 2 april kan alla unga mellan 16 och 25 år kicka igång en gratisprenumeration på UT som sträcker sig sex månader framåt. Prenumerationen gäller det som vi kallar ”Digital bas”, tillgång till hela ut.se. När de sex månaderna har gått avslutas prenumerationen automatiskt.
UT är inte ensam som dagstidning att göra den här typen av satsning. Tidningar har en viss förmåga att försöka trumfa varandra i duktighet och belysa den stora demokratiska insats som vi gör i samband med allmänna val. I UT:s fall ska vi inte överdriva betydelsen av, och intresset för, kommunvalet bland bygdens unga. Låt oss se det här erbjudandet lite bredare än så.
Som chefredaktör tycker jag att ett gratis halvår är den perfekta möjligheten för unga att testa oss på allvar. Under den här tiden finns inte spärren som gör att du inte kan läsa allt om branden, eller se det stundande fotbollsderbyt mellan Dalstorp och UIFK via UT:s webb-tv. Ge den moderna lokaltidningen en chans – och se vad vi erbjuder digitalt, dygnet runt sju dagar i veckan.
Känner du en yngling under 25 år som du tror skulle gilla att läsa UT utan betalvägg? Tipsa gärna om erbjudandet.