En skolakut sänder en tydlig signal om att skärpa sig
Både Mikael Odhage (MP) och Kerstin Berggren (MP) är ute och cyklar när de påstår att en resursskola sänder en signal till eleverna och omgivningen att det är de som är problemet. Visst sänder det en klar och tydlig signal, att dessa elever behöver extra stöd och att skolan och samhället inte accepterar ett sådant beteende.
Med Miljöpartiets flumskola så är det inte konstigt att det ser ut som det gör i våra skolor i dag, och då menar jag inte bara i Ulricehamns kommun.
Lyckas vi genom en resursskola/skolakut rädda ett par elever från att inte få godkända betyg så att de har en bra grund att stå på inför gymnasiet, då har vi räddat dessa från att hamna i utanförskap och minskat risken att dessa hamnar framtida kriminalitet och missbruk.
Ja, en resursskola/skolakut kommer kosta pengar, det är vi medvetna om. Men vi ser att nyttan är större än kostnaden. Sverigedemokraterna tycker att vi ska satsa på de kommunala verksamheterna som är lagstadgade först och främst.
”Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att Miljöpartiet vill ha kvar nuvarande flumskola.”
På Miljöpartiet låter det som att en resursskola/skolakut är ett straff. Vad både Mikael Odhage och Kerstin Berggren har missat är att olika professioner ska samarbeta (skolan, socialtjänsten, polisen med mera) för att dessa elever ska få det stöd och den stöttning de behöver för att lyckas i livet.
Genom att ha möjlighet att placera utåtagerande elever och ge dem det stöd de behöver så följer andra fördelar per automatik, något som Miljöpartiet har missat. Nämligen en lugn studiemiljö och trygghet för de andra eleverna på den ordinarie skolan.
Att placera en elev i en resursskola/skolakut är ingen permanent placering, utan en tillfällig placering som kan sträcka sig över längre eller kortare tid. Beroende på hur mycket hjälp och stöd eleven behöver.
Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att Miljöpartiet vill ha kvar nuvarande flumskola med stök, bråk med mera. Med väktarbevakning och att tillkalla polisen då och då. Ni har inte kommit med ett enda konstruktivt förslag på hur vi vänder den negativa utvecklingen i skolan.
Niclas Sunding (SD), ordförande/gruppledare