Annons

Det behövs konkreta förslag för att visa hur satsningen på skolbibliotek ska gå till

Regeringens förslag på att alla elever ska ha rätt till ett skolbibliotek med utbildad bibliotekarie är bra. Men hur ska det fungera i verkligheten? undrar insändarskribenterna.
insändare • Publicerad 7 juli 2024
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kvaliteten på skolbiblioteken varierar kraftigt, skriver insändarskribenterna.
Kvaliteten på skolbiblioteken varierar kraftigt, skriver insändarskribenterna.Foto: Louise Sillén Herzegh

Vår regering har kommit med ett förslag på att varje elev har rätt till ett skolbibliotek med en utbildad bibliotekarie. Det är ett mycket bra förslag, faktiskt ett av de bästa den här regeringen har kommit med. Vi jobbar som lärare och skolbibliotekarie på en medelstor skola, i en medelstor stad i Sverige. Vi har ett fint skolbibliotek med mycket engagerade bibliotekarier. En av oss har också suttit för Miljöpartiet i utbildningsnämnden och i kommunledningen in flera år. Vi har varit på studiebesök på i stort sett alla skolor vi har i vår kommun och också besökt skolor runt om i Sverige.

Vi skulle kunna sammanfatta det med att kvaliteten på de skolbibliotek vi besökt har varierat, från tio böcker på en bokhylla i en korridor, till fullt utrustade bibliotek med flera bibliotekarier.

”Eftersom vi knappt har råd att anställa utbildade lärare misstänker vi att det kommer att bli ännu svårare med utbildade bibliotekarier.”
Annons

Vi har utifrån detta några frågor vi skulle vilja få besvarade.

Kommer regeringen att skjuta till pengar för att utrusta och bemanna ett skolbibliotek till varje skola? Om inte, hur hade ni då tänkt att det skulle fungera?

De skolbibliotek som redan finns som är värda namnet, kommer de att få ökade anslag för inköp av moderna, relevanta böcker? Om inte, varifrån ska böckerna till biblioteken komma? Utrangerade böcker från våra kommunbibliotek, ca 40 år gamla?

Tycker utbildningsministern med kompisar att det är okej att anslaget är cirka 5000 kronor, vilket eventuellt kan räcka till ett par klassuppsättningar pocketböcker? Är det en pocketbok i billigt tryck på billigt papper vi ska sätta i våra nyfikna elevers händer?

Kommer också fristående skolor vara tvungna att följa den nya regeln?

Vad tänker ni i så fall göra med de skolor som kommer att hänvisa till de kommunala biblioteken som ett substitut till skolbiblioteken?

Kommer fristående skolor utan fungerande skolbibliotek med utbildade bibliotekarier kunna få etableringstillstånd? På vilka grunder?

Hur tänker man hantera små skolor på landsbygden? Är det bokbussen som gäller?

Som ni märker är frågan inte helt enkel. Skulle kunna tillägga bristen på utbildade skolbibliotekarier och pengar till deras anställning, men eftersom vi knappt har råd att anställa utbildade lärare misstänker vi att det kommer att bli ännu svårare med utbildade bibliotekarier.

Varje barn i hela världen har rätt till läs- och skrivutbildning och det blir svårt att lära sig läsa om det inte finns böcker att läsa. På 1800-talet var psalmboken den vanligaste boken i ett svenskt hem. Tyvärr är vi rädda att det idag inte ens finns en psalmbok.

Annons

Mia Sköld, Svensklärare på Navestadsskolan i Norrköping. Medlem i Miljöpartiet.

Michael Williams, SO-lärare, Nyhemsskolan i Finspång.

Lotta Rosén, Skolbibliotekarie på Navestadsskolan i Norrköping.

Annons
Annons
Annons
Annons