Annons

Centerpartiet: Det ska inte vara dyrare att sponsra damidrott än herridrott

Det kostar mer att sponsra barnidrott och damidrott än att sponsra herridrott, skriver företrädare för Centerpartiet i sin insändare. Partiet vill att regelverket ses över och anpassas till 2020-talet.
insändare • Publicerad 28 juli 2022
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Centerpartiet vill anpassa regelverket för sponsring så att det blir lika villkor för sponsring av barn-, dam- och herridrott.
Centerpartiet vill anpassa regelverket för sponsring så att det blir lika villkor för sponsring av barn-, dam- och herridrott.Foto: MATHILDA AHLBERG

I dag kostar det mer att sponsra barnidrott och damidrott än att sponsra herridrott. Centerpartiet har länge påpekat att reglerna behöver ändras så att Sverige får ett mer rättvist och jämställt sponsringssystem. Och nu har en majoritet i riksdagen ställt sig bakom Centerpartiets initiativ att se över reglerna och ta fram ett mer rättvist system.

Dagens sponsringsregler är inte rättvist utformade och långt ifrån jämställda mycket på grund av att Sverige saknar en dedikerad sponsringslagstiftning.

Annons

Dagens lapptäcke av regler och lagar innebär att företag måste betala mer för att sponsra dam- och ungdomsidrott än när de sponsrar herridrott. Anledningen är att sponsringskostnaden i dag kopplas till ett marknadsvärde, vilket gör att företag inte har möjlighet att göra samma avdrag för till exempel ett fotbollslag för damer som för herrar. Ett exempel är att Skatteverket beräknar värdet av sponsring utifrån hur många biljetter som sålts, eller om det står en skylt med företagets namn längs långsidan på planen. Saker som exponering på sociala medier räknas inte.

Centerpartiet har därför lagt förslag om att regelverket behöver ses över och anpassas för 2020-talet.

”Ett exempel är att Skatteverket beräknar värdet av sponsring utifrån hur många biljetter som sålts, eller om det står en skylt med företagets namn längs långsidan på planen. Saker som exponering på sociala medier räknas inte.”

Det finns ju andra värden, till exempel associationsvärde, som skulle kunna ersätta dagens föråldrade system som i huvudsak är kopplat till antalet åskådare eller tv-tittare. Ur ett varumärkesperspektiv kan det idag vara precis lika attraktivt för ett företag att sponsra ett allsvenskt damlag som ett herrlag i samma division, eller för den delen en mindre lokal förening.

Idrottsföreningar, stora som små, är beroende av olika former av sponsring. I dag kommer till exempel ungefär 85 procent av intäkterna till damfotbollen från företag och näringsliv, och det finns ett stort intresse av att sponsra idrottsföreningar. Därför anser vi att det verkligen är dags att skapa bättre villkor för företag som vill sponsra barnidrott eller damidrott.

Cecilia Andersson, Borås (C) Partistyrelsen.

Oscar Dahl, Ulricehamn (C) Regionkandidat

Annons
Annons
Annons
Annons