Annons

Billigare bussbiljett för ulricehamnarna

Ulricehamnarna har inte lika tät kollektivtrafik som i Göteborgsområdet, men får nu kraftigt sänkta priser, konstaterar miljöpartister.
Debatt • Publicerad 10 november 2020
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nu när de gamla zonerna plockas bort hoppas vi trösklarna till kollektivtrafiken sänks, vilket också skapar ett hopp för att gynna exempelvis turismen på landsbygden, skriver Ulrika Frick och Kerstin Berggren.
Nu när de gamla zonerna plockas bort hoppas vi trösklarna till kollektivtrafiken sänks, vilket också skapar ett hopp för att gynna exempelvis turismen på landsbygden, skriver Ulrika Frick och Kerstin Berggren.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Nu sänker vi priset i kollektivtrafiken för ulricehamnarna. Priset på en enskild resa Ulricehamn–Borås halveras, från dagens 69 kronor till 34 kronor för en vuxen resenär. Priset på ett månadskort går från dagens 1 250 kronor till 795 kronor.

Samma prissänkning gäller om du reser till exempelvis Tranemo eller Falköping. Även priset på enkelbiljetter och periodkort inom kommunen sänks, dock inte lika mycket.

Annons

Västtrafik gick den 4 november från över 70 zoner ner till 3. I varje zon kommer priset vara detsamma. Ulricehamn och hela Sjuhäradsbygden hamnar i den stora C-zonen, ihop med Skaraborg, Trestadsområdet, Dalsland och Norra Bohuslän. För en 34-kronorsbiljett får du resa så långt du hinner under 90 minuter inom zonen.

”Både enklare och billigare att resa kollektivt för ulricehamnarna.”

Vi i Miljöpartiet har lett regionens kollektivtrafiknämnd sedan den bildades för snart tio år sedan. Under hela den tiden har regionen tillsammans med kommunerna jobbat med att få fram ett nytt biljettsystem, det har varit en lång och krånglig resa.

Västtrafiks zonstruktur har vuxit fram genom åren sedan regionens bildande 1998 och har blivit ett lapptäcke med över 70 zoner som varit svårt att begripa. Till vår stora glädje fick vi med oss alla partier på beslutet om det nya zonsystemet när det var dags att gå till skarpt beslut.

Ulricehamnarna har inte lika tät kollektivtrafik som i Göteborgsområdet, men får nu kraftigt sänkta priser och ett större område att resa i. När pandemin är över hoppas vi att de resenärer som lämnat kollektivtrafiken återvänder och att vi får många nya.

Nu när de gamla zonerna plockas bort hoppas vi trösklarna till kollektivtrafiken sänks, vilket också skapar ett hopp för att gynna exempelvis turismen på landsbygden. För att klara klimatmålen behöver fler ställa bilen och sätta sig i kollektivtrafiken eller ta cykeln. Med det nya biljettsystemet blir det både enklare och billigare att resa kollektivt för ulricehamnarna.

Ulrika Frick (MP), ordförande kollektivtrafiknämnden

Kerstin Berggren (MP), gruppledare, Ulricehamn

Annons
Annons
Annons
Annons