Navets barnkulturdesigner: Alla som kommer hit ska ha roligt samtidigt som de lär sig saker
På Navet science center i Borås görs teknik och naturvetenskap tillgänglig genom att formge upplevelser med besökarna i centrum. Där finns mängder med utställningar och upplevelser i en spännande miljö.
Som designer på Navet är det inte bara viktigt att ha god formgivningsförmåga och kunskap om många olika material, utan också att förstå barn och vuxnas behov för lärande.
– För att vara en bra designer behöver man våga vara nära användarna för att se vad som verkligen fungerar. På Navet har jag möjlighet att arbeta iterativt. Vi kan göra en prototyp, testa den ute i verksamheten, utvärdera för att uppdatera och testa igen, säger Pernilla, som arbetat som barnkulturdesigner i 15 år.
Hon sitter i Navets matematikavdelning, Bagdad. Matematikpalatset har fått sitt namn från en av historiens mest framstående matematiker, al-Khwarizmi, som bodde i Bagdad på 800-talet.
Här saknas innehåll
Tack vare att Navet har en egen verkstad kan nästan allt som ritas också byggas på plats. Pernilla Ankarberg ansvarar för design och fungerar även som arbetsledare. Till sin hjälp har hon pedagoger som ansvarar för innehållet och tekniker som bygger både fysiska och digitala lösningar.
– Arbetet med en ny utställning börjar ofta med en vision av vilken ny medvetenhet eller kunskap vi vill ge till besökarna. Nästa steg är att inventera kunskapsområdet och skapa idéer om hur vi kan realisera upplevelser och interaktion för att uppnå detta. Allt skissas, får färg och form, testas och blir prototyper som sedan färdigställs i Navets verkstad.
Formgivningen är en viktig del i att göra miljön och interaktion tillgänglig och tydlig. Till utställningarna används mycket färg och man ska också få klämma och testa. Det handlar om att göra lärandet tillgängligt och lustfyllt, alla ska känna sig inkluderade och delaktiga.
”Det känns helt fantastiskt och superviktigt att få skapa pedagogiska miljöer för barn och vuxna”
Varje år besöker drygt 15 000 elever Navet. Ett skolbesök som handlar om astronomi brukar börja med att Galileo Galilei smyger runt i kulisserna i en dräkt som sytts upp specifikt för ändamålet.
– Att få formge tillsammans med kunniga pedagoger och skickliga tekniker är fantastiskt. Alla som jobbar här har inställningen att allt är möjligt. Det är så fiffigt för smart är trams baklänges. Vi vill att alla som kommer till Navet ska ha roligt samtidigt som de lär sig saker. När lärandet blir lustfyllt lär man sig av bara farten, säger Pernilla Ankarberg.
Detta är Navet science center
• Ett tekniskt och naturvetenskapligt center för barn, ungdomar och vuxna.
• Bildades 1996 på initiativ av Högskolan i Borås.
• Ägs av Sjuhärads kommunalförbund.
• Sedan 2003 ligger Navet på Skaraborgsvägen 1A, i gamla industrilokaler med textilt arv.
• Här arbetar 17 i den ordinarie personalen och nästan lika många timanställda under helger och lov.
• Utöver naturvetenskap och teknik har Navet valt att inkludera matematik och hållbar utveckling.