Annons
Nyheter

JAS-teknik ska lyfta Svärd

Teknik som håller JAS i luften skall ge Oskar Svärd en flygande säsong i skidspåren.
Nyheter • Publicerad 9 juni 2008
Oskar Svärd på plats hos Flygverkstaden på F 17 i Blekinge. Här ska nytt fäste testas fram.
Oskar Svärd på plats hos Flygverkstaden på F 17 i Blekinge. Här ska nytt fäste testas fram.Foto: Privat

Om Oskar Svärd får sin revansch på bröderna Aukland vid nästa års Vasalopp så kan han förmodligen tacka teknikerna på Flygverkstaden i Ronneby för deras insats till segern. För den kommande säsongen så åker Oskar eventuellt på skidor som förbättrats med hjälp av utrustning som normalt används till JAS-planen.

Det var efter årets Vasalopp som tekniker på F17 i Ronneby fick se bilder på segrande Jörgen Auklands skidor med den omtalade ruggningen och insåg att det skulle gå att göra den betydligt säkrare och noggrannare.

Annons

– För att få färgen att fästa på JAS-planen så blästrar man med små platskulor för att göra ytan ojämn och då sitter färgen bättre. Till det använder man en ganska avancerad utrustning och teknikerna insåg att den skulle gå att använda till mina skidor. Därför mailada men till mig från F17 och förklarade att de gärna ville hjälpa mig, förklarar Oskar.

På hemväg från militär-VM landade löjtnant Svärd på Kallinge och fick se hur hans militära kollegor preparerade tre par skidor åt honom. Skidor som han sedan har testat uppe i Vålådalen och funnit fungera mycket bra.

– Tidigare har man alltid trott att ruggade skidor i princip har varit användbara vid klisterföre men inget annat. Men nu verkar det som om det fungerar även vid andra typer av före, säger Oskar.

Den utrustning som flygteknikerna har till sitt förfogande gör det möjligt att rugga belaget under skidorna på ett mycket exaktare sätt än när åkarna själva gör det med sandpapper. Dessutom går det att styra vinkeln på ruggningen och därigenom optimera skidor för olika fören.

– Nu skall vi jobba vidare med det här och testa olika utföranden. Men det verkar väldigt lovande, säger Oskar.

Vad är tanken med det här?

– Att jag skall få bättre skidor än alla andra.

Vilka lopp kan vara aktuella för den här typen av skidor?

– Betydligt fler än man tidigare trott. Men i mars-april är förutsättningarna större än annars.

Hur förklarar du för dina konkurrenter att du fått hjälp av Försvaret - en hjälp som de inte kan få?

– Att de valt fel yrke (skratt)

Leif Fjellström
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons