BILDEXTRA: Lerigt värre i populärt folkrace

motorsport Artikeln publicerades
Hemmaåkaren Johanna Hedlund kommer aningen långt ut i ingången på start- och målrakan, och sprutar rejält med grus.
Foto: Jonas Emtervall
Hemmaåkaren Johanna Hedlund kommer aningen långt ut i ingången på start- och målrakan, och sprutar rejält med grus.

Lerigt underlag, avåkningar i kubik och en tapper publik som stannade i över sex timmar i skitvädret. 2019 års upplaga av Pekka power race hade det mesta.

Det har sina sidor att arrangera folkrace i slutet av oktober. Förra året snöade det natten innan stortävlingen på Bogeringen. I år regnade det nästan konstant.

Det var bara att gilla läget – eller som speakern Jonas Hedlund uttryckte det inför eftermiddagens finaler:

– Vi slipper i alla fall vattna.

Av de 123 anmälda förarna till årets upplaga försvann några på vägen. Men det var i alla fall drygt 100 som tog chansen att vara med när det nya alternativspåret testades för första gången.

Alla bilar var tvungna att ta det lite långsammare alternativet en gång per race och det gällde förstås att räkna ut vid vilket varv det var mest gynnsamt att beta av det.

Alternativspåret bidrog till roligare och mer händelserika heat.
Foto: Jonas Emtervall
Alternativspåret bidrog till roligare och mer händelserika heat.

– Det blir en helt annan tävling med alternativspåret. Grymt positivt, säger Lars-Göran Thor, ordförande i Ulricehamns motorklubb.

– Helt otroligt att underlaget har hållit så bra som det har gjort i det här vädret. Sen blir det ju ett spår att åka i och så är det jättehalt utanför det. Det blir svårare att köra om.

Thor satte sig själv bakom ratten i hemmatävlingen. Efter en tredjeplats i första heatet hade han något stort på gång i sin andra start.

Men högmod går före fall, heter det ju. Och det var ungefär vad som hände UMK-ordföranden.

– Jag ledde heatet och hade koll på läget ut på andra varvet. Sen såg jag att det stod några jag känner uppe i kurvan. Då gjorde jag tummen upp. Men man ska ju svänga också, och jag missade kurvan rejält. Sen blev jag påkörd, motorn gick sönder och jag fick bryta. Det var ju klumpigt. Nästa gång gör jag inte någon tumme upp innan målgång (skratt).

Lars-Göran Thor, Kevin Thor och Johanna Hedlund i Thors motorsport körde med både samma färger och modell i Pekka power race.
Foto: Jonas Emtervall
Lars-Göran Thor, Kevin Thor och Johanna Hedlund i Thors motorsport körde med både samma färger och modell i Pekka power race.

Lars-Göran Thor kom tillbaka och tog en tredjeplats i sista heatet. Därmed blev det en 40:e plats totalt och vinst i familjematchen mot sonen Kevin (50:e), som hade oflyt och tvingades bryta två av heaten på grund av bilproblem.

Emil Johansson, som fått sin bil i 30-årspresent, blev bästa Ulricehamnsförare i seniorklassen med 24:e plats. Han hade en fin utvecklingskurva med placeringarna fyra, tre och två i sina heat.

Klubbkamraten Johny Abrahamsson blev 38:a och Claes Hellstrand 56:a. Den sistnämnde kom bara till start i första heatet. Efter det ville inte bilen mer.

Hemmahoppet i damklassen, Johanna Hedlund, slutade på 19:e plats med en tredjeplats som bäst.

Samtliga resultat finns här.

+ 52
Alla UT:s bilder från tävlingarna.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.