Släkt & Vänner

Årets moped finns i Timmele

timmele ,
"En stark idé, ett förstklassigt hantverk. Vi har fått se ett mopedkonstverk födas." Juryn var lyrisk över Jerker Sandbergs mopedbygge.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

En stil från tidigt 1900-tal fick juryn på fall. Jerker Sandbergs premiärbygge utsågs till Årets Kustomizer 2016 på mässan Samlarbil i söndags.

Artikeln publicerades 14 mars 2016.

På en vit piedestal i Jerker Sandbergs vardagsrum står den prisade mopeden. Det är inte den framtida placeringen för Jerkers bygge men Jerker och moped kom hem sent i söndags från Tidningen Mopeds mässa i Örebro och då hamnade moppen bredvid den gråa soffan.

Den vinröda skapelsen som får betraktaren att tänka på tidigt 1900-tal med sitt utseende är Jerkers idé och verk från start till mål.

En annons i tidningen Moped om att tidningen skulle utse vad de kallar Årets Kustomizer 2016 fick in Jerker på mopedbyggarbanan.

– Vi som var med fick en påhängsmotor, 50 kubik, och utifrån den skulle vi göra en moped.

Alla deltagare fick skicka in skisser och utifrån ritningarna valdes sju finalister.

I september fick Jerker beskedet att han var en av de utvalda men bygget av mopeden drog han inte igång med förrän i januari. Två månaders fritid uppskattar han har gått åt till projektet.

Intresset för mopeder har funnits hos Jerkers sedan ungdomsåren men då handlade det mest om att skruva ned befintliga fordon och sedan sätta ihop mopederna igen. Möjligen med någon modifiering.

– Jag ville hitta balans och harmoni med den här mopeden, förklarar Jerker när han ska berätta hur mopeden växt fram hos honom.

När en jurymedlem skulle läsa upp motiveringen till Jerkers seger använde han orden: ”Det är inte en moped utan ett konstverk”. Det är en mening som Jerker är stolt över.

Varenda detalj på mopeden är genomtänkt.

Tanklocket är dolt för att inte störa den långa linje som löper från styre ända ner till bakdäcket. Styret är lindat med läder från en gammal resväska och via omfattande sökande på youtube har Jerker hittat hur han skapade mässingslik yta på bland annat gasreglagen.

Till nummerskylten med siffrorna 34 har en specialfärg som ser krackelerad ut använts och däcken är inköpta från Tyskland och för tankarna till äldre modell av så kallad ballongdäck.

– Jag har haft racingkänsla i tanken när jag byggt och därför har onödigt detaljer som stöd och skärmar skalats bort.

Vävd kabel och linolja på sadelfjädringen är ytterligare detaljer som ger uttryck för en sekelskiftesstil.

Än så länge är mopeden inte provkörd, för det är vägarna alltför slaskiga. Jerker är övertygad om att den fungerar men någon bekväm och komfortabel åktur handlar det garanterat inte om.

– Formen har varit det viktigaste för mig.

Huruvida det blir något mer mopedbygge är oklart men Jerker när en dröm om att bygga en Hot Rod. Återstår att se om det också blir ett prisat fordon.