Annons
Nyheter

Från receptionist till hotellägare

Hon började som receptionist för 19 år sedan. Nu tar Camilla Ferm över som ägare till hotell Bogesund.
Nyheter • Publicerad 2 oktober 2008
Camilla Ferm har gått hela vägen, från reception till chefsstol.
Camilla Ferm har gått hela vägen, från reception till chefsstol.Foto: Christer Seldevall

Klockan är strax efter nio, och borden är dukade, redo för lunch. Det kunde vara vilken måndagsmorgon som helst i hotellets restaurang, Men just i dag är det första dagen som Camilla Ferm är chef. Även över restaurangen.

De senaste fem åren har hon basat över hotelldelen. Nu gäller ett totalansvar för hela anläggningen.

Annons

– Det är lite spännande. Även om jag redan är chef för hotellet så är detta något annat. Utmaningen nu gäller dels ekonomin, dels att hotellet blir en mötesplats för alla.

Att vänta med att sätta sin prägel på restaurangdelen är inte Camillas melodi. Tvärtom, målet är en rejäl ansiktslyftning. Nya möbler är beställda och ska levereras inom några veckor. Redan har gardinerna plockats ner. Det ska inte dröja allt för länge innan restauranggästerna kan notera förändringarna.

Men det är inte enbart den yttre miljön som berörs. Även det som är huvudsaken med en restaurang - servering av mat - kommer att ses över.

– Jag vill att det ska bli en restaurang för alla. Antingen man vill äta en vanlig dagens lunch eller trerätters ska detta vara ett alternativ. Det ska även vara intressant för den som bara vill slinka in för ett glas vin.

Till detta kommer att Camilla anställt tre nya medarbetare. Vilket innebär att man nu är totalt 17 anställda vid hotellet.

– Det är skillnad mot när jag bara hade ansvaret för hotelldelen. Då var det sju medarbetare. Med så få är det lättare att ha en nära kontakt än vad det kommer att bli nu, då vi blir mer än dubbelt så många.

När hon nu tar steget till chef över hela hotellet kan hon samtidigt blicka tillbaka på en förhållandevis lång karriär inom företaget. Det började med att hon i 20-årsåldern sökte jobb som receptionist i det då nyöppnade hotell Bogesund.

– Det var drömjobbet. Jag minns hur jag ringde och tjatade. Och hur glad jag blev när jag sedan också fick jobbet.

På frågan om det var ett drömjobb svarar Camilla ett tveklöst ja.

– Jag har alltid trivts och tyckt det varit roligt att gå till jobbet. Dessutom har jag hela tiden hållit en nära kontakt med arbetsplatsen. Jag jobbade även då jag fått barn. Fast nu tycker jag det är bra då mina anställda tar föräldraledigt.

Annons

De oregelbundna arbetstiderna samt de omväxlande arbetsuppgifterna är det som tilltalar. Samt kontakten med människor.

– Det är det viktigaste i det här jobbet. Man kan ha lång utbildning och vara språkkunnig. Den sociala kompetensen är det viktigaste.

Camilla Ferm

Ålder: 41 år

Bor: Ulricehamn.

Familj: Man samt två barn. Och så alla nära och kära.

Yrke: Hotellägare

Fritid: Tränar. Är med familjen.

Äter helst: Egentligen är jag allätare, har ingen favoritmat.

Senast lästa bok: Mia Törnbloms senaste.

Senast sedda film: Sex and the City

Viktigaste egenskap hos en chef: Vara lyhörd.

Henrik Erickson
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons