Lokala nyheter

Mullrande motorer väcker känslor

hössna
Ett stort motorintresse är en gemensam nämnare för de tio ungdomar som kör A-traktorer. ”Det är ganska vanligt att delar går sönder och behöver repareras, då är det bra om man kan fixa saker själv.” säger Daniel Lindgren.
Foto:
Märken från bilutställning och swap meet i Falköping pryder kupétaket i Jesper Gustavssons A-traktor. Bredvid Jesper Gustavsson, på passagerarplatsen, sitter Oskar Isaksson.
Foto:
En av karavan av A-traktorer innebär att en och annan slogan syns, Team slutkörd står det på Volvon som kör sist.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Det dånar från motorerna och extrastrålkastare lyser ofta upp vägen som de kör på. A-traktorer berör både de som kör fordonen och de som hör och ser A-traktorernas framfart.

Artikeln publicerades 12 december 2015.

På en mörk grusparkering utanför Hössna IF:s klubbstuga står sex A-traktorer uppställda. På motorhuvar och bredvid åken står tio ungdomar.

Daniel Lindgren är 18 år men de övriga är 15 till 17 år och deras gemensamma intresse är A-traktorer.

Den blåsiga fredagseftermiddagen då stormen Helga har presenterat sig och regent hänger precis över huvudena är ett ypperligt exempel på varför A-traktorer är bättre än mopeder, enligt den samlade skaran.

– Vi kan förflytta oss utan att bli dyblöta av regn eller iskalla av vinden, säger Oskar Isaksson.

Alla utom en person i samlingen, Jacob Svensson, bor utanför centralorten Ulricehamn. Ska de träffas och umgås är ett motordrivet fordon en stor hjälp.

För att få köra A-traktorer ställs samma krav som för att få köra EU-moped. Föraren behöver gå en utbildning hos en behörig utbildare och genomföra ett kunskapsprov.

Sedan är det bara att sätta sig i förarsätet och gasa iväg i de 30 kilometer i timmen som är högsta tillåtna hastighet.

Ett krav är att A-traktorer har två växellådor och det gör att traktorn varvar 4-5000 varv vid hastigheten 30 kilometer i timmen. Det är det höga varvtalet som gör att en del personer störs när en karavan av A-traktorer åker förbi.

– Bara för att våra bilar varvar högt verkar en del folk tro att vi inte har något vett i skallen, säger Vilma Roxenrot.

Roxenrot vill lyfta fram fördelen med att ungdomarna kör A-traktorer: de är bättre förberedda när de ska ta B-körkort och de kan på egen hand ta sig iväg längre sträckor och träffa nya kompisar.

Gänget som är samlat utanför klubbstugan i Hössna åker ofta norrut tillsammans mot Falköping där det på helgerna anordnas Epa-träffar.

På väg mot raggarnästet i norr, då bland annat tätorterna Timmele, Dalum, Blidsberg och Trädet ska passeras märker gänget hur det är omdömet hos vanliga bilförare som sviktar.

– Vi har blivit omkörda av bil med husvagn på sätt som är livsfarliga. Det är bilförarna som har dåligt förstånd många gånger, säger Oskar Isaksson.

Väl på plats i Falköping pratar och umgås de med andra ungdomar som har ett lika starkt motorintresse.

En längtan efter att skruva med kardanaxlar och bränslefilter finns hos alla A-traktorförare som samlats i Hössna.

– Det är ganska vanligt att delar går sönder och behöver repareras, då är det bra om man kan fixa saker själv, säger Daniel Lindgren.

En A-traktor kostar som lägst runt 20 000 kronor att köpa, enligt Hössna-gänget. Den övre gränsen går någonstans vid 100 000 kronor.

Extrajobb vid sidan om skolan har gjort att fordonen har kunnat köpas in. Daniel Lindgren byggde sin A-traktor själv, nu har han körkort och A-traktorn är såld till en Stockholmare.

– När vi står så här kan jag sakna min A-traktor, det var en härlig tid, säger han när kompisarna hoppar in i sina fordon och arrangerar traktorerna i en fotovänlig pose.

Mindre härligt tycker gänget att polisens uppmärksamhet mot A-traktorförarna är. Ungdomarna upplever att polisen hårdbevakar A-traktorerna och ofta blir de stoppade för att polisen ska kontrollera att fordonen är lagliga.

Ulricehamnspolisen har tidigare i höst berättat för UT att de har stött på fordon som går i både 70 och 80 kilometer i timmen och det är ett problem som de försöker komma till rätta med genom att göra kontroller.

Förutom reparationer behöver A-traktorerna tankas, en liter bensin per körd mil är vanligt.

När de knappt fem milen mot Falköping ska köras blir det ofta samåkning för att minska bensinutgifterna.

En snabb överläggning bland några i gruppen ger summan tusen kronor som riktmärke på vad de brukar spendera per månad på sitt fordon.

Den typiske A-traktorföraren bor på landsbygden, går en praktisk utbildning på gymnasiet och känner sig komfortabel med tanken på sig själv som en framtida Volvoraggare. Det är i varje fall så som ungdomarna sammanfattar läget.

Ungdomarna som UT träffade var: Filip Fransson, Jesper Gustavsson, Jacob Svensson, Oskar Fredholm, Daniel Lindgren, Anton Andersson, Vilma Roxenrot, Isak Sörbö, Oskar Isaksson och Elias Hylander.

fakta

Ska ha långsamtgående fordon-skylt

En A-traktors högsta hastighet får inte överstiga 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden ska vara konstruerad och utförd så att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta hastighet.

A-traktorns hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal.

A-traktor ska ha den ursprungliga fordonstypens sedvanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri.

Fordonet ska vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnaden.

Den sedvanliga förarhytten eller karosseriet kring förarsätet måste alltså behållas men får inte ha sådan längd att det finns utrymme för passagerarplatser eller gods bakom framsätena.

A-traktor ska vid färd på väg ha LGF-skylt.

EPA-traktorer är ett uttryck som syftar på fordon som registreringsbesiktigats före 31 mars 1975. De går inte att registrera i dag men är möjliga att använda i besiktningsdugligt skick.

Visa mer...