Kultur o Nöje

Kulturskolan sätter glädjen i fokus

Tranemo Artikeln publicerades
Det blir en spontan musikstund på skolgården, då Juan Ochoa, kulturskolechef, ska fotograferas. Till komp på kontrabas sjunger barnen Bjällerklang samt den fina barnvisan Lille katt. Sången avslutas med spontant kramkalas. 3 bilder
Foto:Mariell Dahlström
Det blir en spontan musikstund på skolgården, då Juan Ochoa, kulturskolechef, ska fotograferas. Till komp på kontrabas sjunger barnen Bjällerklang samt den fina barnvisan Lille katt. Sången avslutas med spontant kramkalas.

Tranemo Kulturskola har etablerat sig som ett nav kring vilket den unga kulturen i kommunen kan spira och utvecklas. I mån av plats kan även intresserade vuxna delta.

Två trappor upp i kulturskolans ljusa byggnad vid Tranängsskolan tar administratören Johanna Gustafsson emot.

Hon bjuder på kaffe och ger lite grundfakta kring kulturskolan, i väntan på att kulturskolechefen Juan Ochoa anländer. Det visar sig att hans lektion på gymnasiet dragit ut några minuter på tiden.

– Visserligen behöver jag inte undervisa i instrument, säger han, då han några minuter senare anländer, lätt andfådd efter språngmarschen i trappan upp.

– Men jag gör det ändå. Eftersom det är så kul.

Det var han som initierade starten av kulturskolan. Det är nu cirka 15 år sedan. Satsningen växte fram ur den musikskola, som funnits i kommunen sedan flera decennier.

Att sätta ett exakt startdatum för kulturskolan låter sig inte göras. Snarare var det en process, där den nya inriktningen växte fram, berättar Juan Ochoa.

I egenskap av liten kommun var Tranemo relativt tidigt ute med att starta kulturskola. Utvecklingen i landet har sedan dess gått i den riktningen. Att nöja sig med enbart musikskola är det allt färre kommuner som gör.

Juan Ochoa menar att kulturskolan har utvecklats till en stor kulturaktör i Tranemo kommun.

– Vi driver och startar olika projekt. Vårt fokus är att barn och unga har rätt att utöva kultur, säger han.

Han är glad över att politikerna i kommunen inser värdet av en kulturskola. Att försöket innevarande termin med avgiftsfritt deltagande i verksamheten kommer att förlängas till att gälla också under vårterminen, enligt beslutet nyligen om budget för nästa år, ser han som ett kvitto på att man gör ett bra jobb.

– Det ger även möjlighet till en rimlig utvärdering. Vi har redan märkt att vi når nya grupper av deltagare. Det är barn och unga, vars föräldrar av ekonomiska skäl kanske inte övervägt möjligheten att låta sina barn få den här möjligheten. Det är underbart att se föräldrars reaktion, då vi berättar att deras barn har förutsättningar att utveckla sig inom någon av de inriktningar som vi erbjuder.

Hur man lyckas? Bättre och bättre, enligt hans egen bedömning. Att stanna upp och slå sig till ro ligger inte för Juan Ochoa eller den personal som driver verksamheten. Han berättar entusiastiskt om ett nytt projekt i Länghem. Det går ut på att ge alla elever i skolan möjlighet att spela tillsammans i en orkester.

Han återkommer till begrepp som integration och alla elevers rätt att få möjlighet att hitta sina kulturella uttryckssätt.

KulturKATT (Konst Artisteri Ton Teater) är en annan ny satsning som vänder sig till de allra yngsta. Syftet är att ge dem möjlighet att utveckla sig.

Individuell musikundervisning är en annan inriktning. UT får vara med vid en lektion som just ska starta. Det är Emilia Stjerna, åtta år från Tranemo, som spelar fiol sedan i höstas. Medan Emilia plockar upp instrumentet och sätter fast hakstödet, berättar hon om varför hon börjat spela.

– Jag fick prova att spela hos en släkting och tyckte det var kul. Nu har jag spelat ett tag. Det är ganska svårt, men roligt, säger hon.

Vad är det som är svårt?

– Att hitta rätt med fingrarna. Men min lärare har tejpat på remsor så att jag ska hitta rätt.

Hon spelar sin favoritlåt, Blinka lilla stjärna. Stoltheten lyser i ögonen då sista tonen klingat ut.

– Jag brukar ha konsert hemma för mina föräldrar och min lillebror, säger hon.,

Så kommer läraren Per Lundin. Just denna dag har han med sig en ny notbok till Emilia.

– Vad roligt! Jag har väntat på det jättelänge, säger hon leende.

I en annan lokal finns dramapedagogen Lovisa Vennerleuf som har lektion för två förskoleklasser. Gruppen får dansa till musik som uppvärmning. Då musiken då och då plötsligt bryts, stannar de upp för att med sina kroppar försöka illustrera olika fenomen som gran, snöflinga eller halsduk.

– Vi försöker få ihop gruppen. Samtidigt syftar det till att eleverna ska våga röra på sig, våga ta plats, säger Lovisa Vennerleuf i en paus.

Hon träffar även elever i årskurs sju. Där handlar det mycket om att jobba med gruppen i syfte att förebygga mobbning, kränkningar och utövandet av härskartekniker.

– Det är inte min uppgift, men ibland har det hänt att jag fått göra brandkårsutryckningar för att försöka lösa akuta konfliktsituationer, säger hon.

Fakta

Konst och drama

Tranemo kulturskola är öppen för elever från två år och äldre. Fokus ligger på barn och unga, men i mån av plats deltar även vuxna. Exempelvis händer det att enstaka ålderspensionärer tar chansen att lära sig spela instrument på äldre dar.

Verksamheten kan delas upp på fem inriktningar.

Musik: instrumentundervisning, sång, komposition samt orkester och gruppspel.

Konst: måleri, teckning, skulptur och animerad film.

Dans: olika dansstilar och dansteknik.

Teater: traditionell teaterproduktion.

Drama: utifrån teaterns verktyg jobbar man med värdegrund och bemötande.

Visa mer...