Kultur o Nöje

Forskare: "Mobilen gör att du missar ögonblicken"

Ulricehamn
Foto:

Under Uport är det ingen vild gissning att var och varannan hand i publikhavet kommer hålla i en telefon med kameran riktad mot scenen. Men på senare tid har artister och komiker börjat protestera mot den allt mer frånvarande publiken som fokuserar på dokumentation i stället för liveupplevelsen.

Artikeln publicerades 1 augusti 2017.

Det är mer regel än undantag att stora delar av spelningarna och stämningen i publiken dokumenteras och läggs ut på Facebook och skickas till vännerna på Snapchat. De drygt 4 000 inläggen på Instagram med hashtagen "#uport" kommer med all säkerhet bli desto fler så fort festivalen drar i gång på torsdag.

Men det är inte alltid som publikens förkärlek till videofilmande går hem hos de som faktiskt står på scenen. Den senaste tiden har det blivit allt vanligare att artister och underhållare förbjuder mobiler och kameror på sina konserter. När komikern Chris Rock kommer till Stockholm och Göteborg i höst kommer det vara första gången i Sverige som besökarna tvingas låsa in sina telefoner när de kommer. Mobilerna kommer att placeras i ett speciellt fodral som låses elektroniskt vid entrén. Sen får besökarna bära med sig fodralen och låsa upp dem igen när man lämnar evenemanget.

Storstjärnor som Adele och Rihanna har också gjort motstånd mot att publiken fotar och filmar i stället för att vara närvarande, och bara för några veckor sedan uppmanade Coldplays sångare Chris Martin publiken att lägga undan alla telefoner under en låt på en konsert i Paris.

Det råder visst tvivel om besökare som filmar har svårt att närvara på samma sätt när man fokuserar på en telefonskärm – eller om man faktiskt förstärker sin uppmärksamhet på så sätt.

Nanna Gillberg är forskare vid Gothenburg Research Institute (GTI) vid Göteborgs universitet och har också skrivit boken Uppmärksamhetssamhället om hur mobilens närvaro påverkar upplevelser om verkligheten. Hon säger att telefoner har en betydande påverkan på hur man upplever en konsert genom en telefonskärm.

– Mobilerna påverkar nerv, närhet och närvaro genom att vi inte riktigt är mentalt där.

Hon menar att samma sak kan hända också i andra sammanhang, även när man bara träffar vänner för att umgås.

– När alla har ögonkontakt med mobilpanelen istället för med varandra händer något med stämningen.

Nanna Gillberg säger att en stor del av mobilanvändandet på konserter kan bero på den självpresentation som blivit allt vanligare och viktigare i och med digitaliseringen. Upplevelser man själv har haft får ett värde först när man publicerar de på sina egna kanaler så de får en större publik.

– Jag tror att man filmar både av stress för att inte ha tillfället kvar och för att dela och visa omgivningen vad man varit med om. När vi prioriterar att dokumentera och distribuera våra upplevelser framför att uppleva dem medan de pågår, så missar vi i någon mån själva ögonblicken.

När man är upptagen med att dokumentera sina upplevelser är det också stor risk att man missar att uppleva ögonblicken i verkligheten medan de pågår.

– När man är fokuserad på att hålla mobilen still och att batteriet inte ska ta slut kan man inte samtidigt vara fullt ut närvarande.

Hon säger också att det för den enskilda konsertbesökaren kanske kan vara bättre att dokumentera konserten, om det är viktigt för honom eller henne. Men för den kollektiva upplevelsen skulle det vara bättre om folk fokuserade på det som händer på scenen.

– Jag kan inte se att konserten kan bli bättre av att publiken är någon annanstans mentalt.