God morgon

Ulricehamn kan få luft under vingarna

God morgon Artikeln publicerades
Vi pratar om flyget. Attitydförändringen leder sannolikt till ändrade resvanor.
Foto:Kallestad, Gorm
Vi pratar om flyget. Attitydförändringen leder sannolikt till ändrade resvanor.

Det är ett långskott – men när folk börjar ransonera sina incheckningar är det läge för Ulricehamn att visa vintermusklerna.

När politikern Sara Skyttedal (Kd), kommunalråd i Linköping, i förra veckan gick ut i sociala medier och skapade sig själv uppmärksamhet genom att skriva om flygresor var det tydligt att någon har hänt. En markant attitydförändring har skett bara det senaste halvåret och det finns anledning att tro att den kommer att accelerera.

"Det finns så många dumpuckon som bojkottar flyget att förutsättningarna för bolagen att investera i ny grön teknik försämras. Jag flyger därför några extra gånger. Det är min klimatkompensation", skrev Skyttedal på twitter.

För två år sedan hade den typen av åsikt viftats bort med ett skratt och det enda som hade hänt hade varit att en handfull miljöpartister ställt sig i kö till Östgötatidningarnas debattsidor. Nu, när vi skriver februari 2018, så blev inlägget startskottet på en relativt stor debatt. Det säger en del om vart vi är på väg.

Jag kan i dag rynka på näsan åt en bild på en svensk familj på en thailändsk strand på facebook och jag kan fundera på det nödvändiga i att 32 hockeylag nio månader om året ska flyga kors och tvärs över den amerikanska kontinenten för att varannan dag spela match mot varandra. Jag tycker inte det är fel, vare sig med solsemestrar eller hockey, men jag funderar på det. Det gjorde jag inte 2016.

Funderingarna, och Skyttedals inlägg, fick mig att under veckan som gick göra en egen liten undersökning bland vänner och släktingar om det här med flygresor. Det är ovanligt många i min bekantskapskrets som ska ut på långresor den närmaste tiden. De flesta av dem jag frågade resor mycket. De flesta sa att de, precis som jag, tänker mycket mer på sina flygresor i dag än bara för något år sedan. Ungefär hälften, eller något mer, uppgav att de väljer bort resor av den anledningen.

Vatten på kvarnen alltså. Folk i allmänhet funderar på sina flygvanor och det här är en utveckling som gått fort. De flesta vet om att flyget står för drygt tio procent av de svenska klimatutsläppen och den största delen av de här utsläppen är, till skillnad från mat, uppvärmning av bostaden och bilresorna, någon form av "lyxkonsumtion". En långresa med flyg, enkel väg, belastar klimatet lika mycket som en genomsnittsafrikans liv totalt gör på ett år.

Svensken kommer lika lite som någon annan nationalitet att sluta flyga över en natt. Vi bör inte göra det. Att leva i en global värld, att upptäcka nya platser och att arbetsmarknader i dag spänner över alla kontinenter är positivt. Att många ändå funderar, och sannolikt kommer att ransonera sina flygresor framöver, är värt att ta i beaktande för många aktörer.

För Ulricehamns del finns det anledning att tro att allt fler i södra Sverige, i Danmark och i norra Tyskland kommer att turista allt mer i sitt närområde. Att vara den nära vintersportorten som flera miljoner sydskandinaver inte behöver flyg för att nå har potential. Svarar lokala aktörer upp med spännande boenden, förstklassiga matupplevelser och naturfyllda upplevelser kan skidsugna danskar helt välja bort flyget till Alperna. Inte de alpina superentusiasterna men den stora massan.

Den stora mängden el som går åt för att tillverka konstsnö i spår och pister kan i sammanhanget närmast ses som en miljöinvestering.